Now showing items 41-60 of 390

    • Barns spontansang : læring, kommunikasjon eller "selvets teknologi"? 

      Knudsen, Jan Sverre (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I denne teksten vil jeg konsentrere meg om noen ulike måter å forstå spontansangen på med referanser til musikkantropologi, musikkpedagogikk og musikkterapi. Hovedargumentet dreier seg om å foreslå en utvidet forståelsesramme ...
    • Samtale med Jorun Mantor 

      Kristiansen, Frode Aass (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme 

      Vikesland, Dagrun Agnes (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva ...
    • Musikkterapien møter Marte Meo-metoden 

      Isene, Ingun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Etter å ha jobbet som musikkterapeut i forhold til barn og unge med spesielle behov fra slutten av 80- til midten av 90- årene, skiftet også jeg rolle og funksjon fra å jobbe direkte med elever/klienter, til å være veileder ...
    • Metoder for å analysere video-opptak av musikk og bevegelse 

      Haga, Egil (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I denne teksten skal jeg presentere en tilnærming til å analysere musikk og bevegelse. Tilnærmingen innebærer på den ene side utvikling av et sett med deskriptive termer, og på den andre side forslag til software som man ...
    • Relations between educational quality in music teacher education and student's perceptions of identity 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2008, nr 6, Academic chapter; Peer reviewed, 2008)
      Relations between educational quality in music teacher education and students’ perceptions of identity. Six music education student focus groups of both sexes, with a minimum of two years seniority in Finland, Norway, ...
    • Ömsesidig nyfikenhet och respekt – fenomenologisk didaktik som utgångspunkt för musikundervisning i grundskolans lägre åldrar 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Mutual curiosity and respect – phenomenological Didaktik as a point of departure for music education in primary schools In the music educational discussions of today, the engagement regarding youngsters’ musical everyday ...
    • Helsebegrepet : selvet og cellen 

      Schei, Edvin (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Ordet helse kommer av det oldnorske heill, som betydde ”hel, ubeskåren, uskadd”. Heill har gitt opphav til ordene hel, hell, hellig – og helse. Det friske og det sunne har aldri vært rent kroppslige eller materielle ...
    • Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget? 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Emotion knowledge – a field of knowledge in music education? This article presents music experience as a mediating tool for emotion knowledge, and further discusses emotion as a field of knowledge in music education. – The ...
    • Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk helsevern 

      Solli, Hans Petter (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne teksten vil jeg se nærmere på hvordan musikkterapi kan integreres som en del av standard behandling i psykisk helsevern. Jeg vil gjøre dette ved først å skissere utviklingen innen psykisk helsearbeid de siste ...
    • Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge 

      Kleive, Mette (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Jeg ønsker med denne artikkelen, gjennom argumentasjon hentet fra moderne kunnskap om tilknytnings- og utviklingsteori, og gjennom kliniske eksempler, å vise at strukturert lek med vekt på bevegelses- og stemmeuttrykk kan ...
    • Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Utgangspunktet for denne artikkelen er erfaringer som stammer fra en gjennomført musikkterapivirksomhet i kontekst av en barnevernsinstitusjon. De erfaringene som hovedsakelig skal deles her handler om hvordan unge ...
    • Ungdom, samspel og komponering 

      Fugle, Gunn Karoline (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I det følgjande vil det bli presentert eit musikkterapeutisk arbeid med ungdom med samansette vanskar og store belastningar i livet. Spørsmålet om terapi for denne gruppa er ikkje kva intervensjon som er utviklande, men ...
    • (Mobil) musikk som mestringsstrategi 

      Skånland, Marie Strand (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Som et ledd i bruk av musikk som ressurs vil jeg se nærmere på musikkens rolle i opplevelsen av såkalt indre kontroll. Med dette mener jeg hvordan musikken kan hjelpe lytteren til å administrere og regulere sine egne ...
    • Musikk og tilpasset opplæring – om å kunne spille på flere strenger. Et blikk på musikalitet, multiple intelligenser og læringsoverføring 

      Furnes, Odd Torleiv (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Music and adaptation – a matter of differentiation Adaptation for individual differences is a core principle in the national curriculum in Norway. The article refers to studies that claim that differentiation should be ...
    • Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies 

      Dyndahl, Petter; Ellefsen, Live Weider (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      The aim of this article is to explore how perspectives from different cultural theories can inform music education research, more particularly didactic aspects of teaching and learning music, and predominantly in relation ...
    • Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer 

      Vestad, Ingeborg Lunde (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten ...
    • Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring 

      Blix, Hilde Synnøve (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Music reading and writing are regarded as useful skills for musicians in many genres. As a means to communicate, written music is a useful tool both for composers, musicians and musicologists. Discussions concerning whether ...
    • Identitation : researching identity processes of professional singers from a discourse-theoretical perspective 

      Schei, Tiri Bergesen (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      The discussion in this article focuses on the use of discourse theory in research on identity formation in professional education. Michel Foucault’s works and ideas inspire researchers to work with concepts like discursive ...
    • Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is how music teacher competences are constituted ...