Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172245Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
Kapittel i boken: Musikk i psykisk helsearbeid med barn og ungeSammendrag
Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet
spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten retter seg mot hvordan det musikkulturelle landskapet ser ut i ”barnehøyde” og hvilke betydninger musikk i mediene kan ha, sett fra barns synsvinkel. I sammenheng med barns bruk av musikk som egenomsorg stiller jeg her spørsmålet: Hvilke betydninger kan musikk i mediene ha i barns hverdag med hensyn til å bearbeide livserfaringer? Spørsmålet
belyses gjennom et konkret eksempel fra et 6-årig barns liv: En sang fra en barneplate
fikk stor betydning for barnets forståelse av å miste noen i forbindelse med at en av hennes lærere omkom under dramatiske omstendigheter.
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
NMH-publikasjoner;2009:5Skriftserie fra Senter for musikk og helse;2