Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDoorn, Beatrix van
dc.date.accessioned2011-03-16T13:21:15Z
dc.date.available2011-03-16T13:21:15Z
dc.date.issued2011-03-16T13:21:15Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172460
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapien_US
dc.description.abstractMin problemstilling i denne studien er: Hva preger samhandlingen mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut innenfor en samhandlingssekvens? Jeg ønsker i denne studien å se på samhandlingen mellom ett barn og en musikkterapeut. Jeg ønsker å få en dybdeforståelse av samhandlingen i èn spesifikk dyade, fremfor å sammenligne samhandling i ulike dyader. Problemstillingen kan sies å være både vid og omfattende. Det har likevel vært viktig for meg å ha et slikt åpent utgangspunkt for denne studien, da jeg skulle gå inn i en musikkterapidyade og ikke visste hva som ville møte meg. Et åpent fokus ble viktig for ikke å utelate viktige og interessante fokusområder. For å belyse problemstillingen valgte jeg å ta opp musikkterapidyadens musikkterapitimer på video. Selve metoden er casestudium der videoopptak inngår som observasjonsverktøy. Ved siden av videoopptak, er også mine logger som jeg skrev etter hver musikkterapitime en del av datamaterialet. Fremfor å analysere alle videoopptakene samlet inn til denne studien (åtte videoopptak à ca. 40 minutter) ønsket jeg å gå dypere inn i noen samhandlingssekvenser. Jeg ønsket å se på sekvenser der det foregikk en tydelig samhandling mellom barnet og musikkterapeuten og videre se på hva som preget de utvalgte sekvensene. I en trianguleringsprosess ble det valg ut to sekvenser til analyse.1 Når jeg i den videre analysen spurte meg selv hva som preger samhandlingen i disse sekvensene var det elementer både på detaljnivå og mer overordnet nivå som trådte frem. For å belyse observasjonene og plassere dem i en teoretisk kontekst, fordypet jeg meg i litteratur som omhandlet tidlig samhandling både med barn som er funksjonsfriske og med barn med funksjonsnedsettelser. Å se mine egne observasjoner på bakgrunn av teoretiske studier ble grunnlaget for drøftingene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectmusic therapyen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.titleMusikkterapeutisk samhandling : en studie av samhandligssekvenser mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeuten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113en_US
dc.source.pagenumberIII, 72, [29] s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel