Mesterklassen : læringspotensial og funksjon i musikerutdanningen : en kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant klaverstudenter ved Norges musikkhøgskole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172478Utgivelsesdato
2011-03-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler studenters opplevelser og erfaringer med å delta på mesterklasser, og det læringspotensialet studentene opplever ligger i den. Mesterklasse er en form for instrumentalundervisning, der musikkstudenter/-elever blir undervist av en mester foran en gruppe tilhørere, som normalt består av andre studenter/elever og lærere. Undervisningsformen er mye brukt i musikeropplæringen på alle nivåer, både i og utenfor institusjoner. Masteroppgavens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse utført blant klaverstudenter ved Norges musikkhøgskole. For å belyse feltet er det brukt teori om mesterlære (Nielsen og Kvale, 1999), situert læring (Lave & Wenger, 1991) og observasjonslæring (Bandura, 1977). Oppgaven viser at studentene mener det ligger et stort læringspotensiale også i å delta som tilhører på mesterklassen, ved at man lærer noe om verk, komponister, øvemetoder, interpretasjon og lignende. Studentene gir uttrykk for at mesterklassen fyller flere ulike funksjoner på veien mot å bli musiker. Den er både arena for læring i vid forstand og for nettverksbygging, ved at det å spille for anerkjente musikere på mesterklassen kan åpne andre dører inn til konkurranser, lærere eller andre arenaer.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk