Hjarta kjenner sin eigen slaatt. En kvalitativ studie av deltakeres opplevelse av musikkdeling fra ungdomsprosjektet Ethno
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379135Utgivelsesdato
2016-02-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Summary. - This master’s thesis explores the working method of music sharing in the music project Ethno. The theme is music sharing in music therapy with multicultural groups. A focus group and five individual participants form the informant foundation of this study. With a qualitative research design through semi-structured interviews and a focus group interview, the focus of the study is to give an account of the informants' experience of music sharing in Ethno. The results and findings of the study can be summarized in four main categories: Experience of tradition, experience of acceptance, experience of mastery and experience of freedom. These categories are discussed in relation to music therapy theory. Music therapy fields that will be discussed are humanistic music therapy, community music therapy and multicultural music therapy. Themes that are prominent in the findings and discussion are music sharing, relation, recognition, groups and experience of empowerment within a multicultural context. Keywords: music therapy, multicultural groups, groups, music sharing, freedom, traditional music, Ethno, experience, mastery, recognition, resource oriented Sammendrag. - Denne studien utforsker arbeidsformen musikkdeling fra musikkprosjektet Ethno. Temaet er musikkdeling i musikkterapi med flerkulturelle brukergrupper. En fokusgruppe og fem enkeltdeltakere danner informantgrunnlaget i oppgaven. Med et kvalitativt forskningsdesign gjennom semistrukturert forskningsintervju og fokusgruppeintervju er fokus for studien å redegjøre for informantenes opplevelse av arbeidsformen musikkdeling på Ethno. Resultatet og funnene i studien kan oppsummeres i fire hovedkategorier: Opplevelse av tradisjon, opplevelse av aksept, opplevelse av mestring og opplevelse av frihet. Disse kategoriene drøftes opp mot musikkterapeutisk teori. Sentrale musikkterapeutiske felt som drøftes er humanistisk musikkterapi, samfunnsmusikkterapi og flerkulturell musikkterapi. Temaer som er fremtredende i funn og drøfting er musikkdeling, relasjon, anerkjennelse, grupper og opplevelse av empowerment innenfor en flerkulturell kontekst. Emneord: musikkterapi, flerkulturelle brukergrupper, grupper, musikkdeling, frihet, tradisjonsmusikk, Ethno, opplevelse, mestring, anerkjennelse, ressursorientert
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi