Repertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregående
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379563Utgivelsesdato
2016-02-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette oppmerksomhet mot hvordan lærerne begrunner repertoarvalg. Den baserer seg på en kvalitativ undersøkelse blant lærere som underviser i dette faget, og teorier om danningsteoretisk didaktikk og lærertenkning blir brukt for å belyse tematikken. I undersøkelsen har jeg forsøkt å finne ut mer om hvorvidt lærerne bruker mye fast, standardisert repertoar i form av for eksempel repertoarhefter. Jeg har vært interessert hvordan hensyn til elevenes forutsetninger, identitet og ønsker preger repertoarvalgstenkningen. Relasjon mellom repertoar, overføringsverdi og nytteverdi blir belyst. Også lærernes egen bakgrunn, og hvordan denne preger tenkningen deres, har vært gjenstand for min interesse. Jeg har dessuten sett på lærernes oppfatninger om innvirkning fra læreplan og skolekultur. Abstract - An important part of a teachers work is to decide what contents to be used in a subject. Repertoire is a central part of the contents in secondary instrument in music programme at Norwegian upper secondary school. This paper attempts to draw attention to how teachers justify repertoire choices. It is based on a qualitative survey among teachers who teach this subject, and theories of bildung didactics and teaching thinking is used to illuminate the subject matter. In the survey I have tried to find out more about whether teachers use standardized repertoire, e.g. in terms of repertoire booklets. I have been interested in how attention to students' abilities, identity and desires characterize the teachers thinking about repertoire choices. Relationship between repertoire, transfer value and usefulness are discussed. Also, the teachers' own background and how this affects their thinking, has been a subject of my interest. I have also seen teachers' perceptions about the impact of curriculum and school culture.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk