dc.contributor.author | Soli, Mats-Andrè | |
dc.date.accessioned | 2016-09-27T08:05:12Z | |
dc.date.available | 2016-09-27T08:05:12Z | |
dc.date.issued | 2016-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2410874 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ungt undervisningsfag. På grunn av fagets unge historie har lytting ikke vært gjenstand for like mye forskning som andre undervisningsfag. Dermed syntes jeg det ville være interessant å gjøre en studie knyttet til nettopp lytting. Den andre årsaken til at lytting ble valgt som tema handler om mine egne erfaringer fra undervisning på videregående skole. Jeg har undervist i hovedinstrument, biinstrument, anvendt musikklære, gehørtrening og musikk i perspektiv. Dermed har jeg et ganske godt innblikk i disse fagene. Lytting, derimot, har jeg ikke et like godt innblikk i. Jeg har selv ikke hatt lytting som skoleelev, så jeg hadde ingen forutanelse om hva som foregikk i disse timene. Jeg satt stort sett igjen med ett spørsmål: hvilket fag er lytting? Denne opplevelsen har fått meg til å ønske å undersøke nettopp dette faget nærmere. Jeg ønsker å finne ut av hva som skjer i klasserommet og hvordan andre lærere har løst de utfordringene jeg selv støtte på. Dermed ble temaet for denne masteroppgaven lytting som undervisningsfag. Gjennom masterarbeidet håper jeg at jeg har blitt litt klokere, og at jeg har en bredere erfaring å ta av neste gang jeg skal ha en vikartime i lytting.
Disposisjon. - Oppgaven har fire hoveddeler. Del 1 består av kapittel 1 som inneholder bakgrunn for studien og beskrivelse av problemstilling og andre forskningsspørsmål. Del 2 består av kapittel 2, 3 og 4 og inneholder den teoretiske bakgrunnen for prosjektet samt valg av metode for undersøkelsen. Kapittel 2 handler om teori knyttet til lytting som forskningsfelt. Kapittel 3 omhandler teori knyttet til lærplanforskning samt en analytisk beskrivelse av læreplanen i lytting. I kapittel 4 presenteres valg av metode for prosjektet. Del 3 er resultatdelen av oppgaven, og består av kapittel 5, 6 og 7. I kapittel 5 analyseres resultatene med bakgrunn i læreplanen og informantenes oppfatning av faget mål. Kapittel 6 handler om lyttefagets innhold og arbeidsformer. Kapittel 7 omhandler lyttefagets forhold og relevans til de andre musikkfagene på videregående skole. Del 4 inneholder konklusjon og avslutning av oppgaven | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016 | |
dc.subject | intervjuundersøkelse | nb_NO |
dc.subject | lytting | nb_NO |
dc.subject | musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | musikklytting | nb_NO |
dc.subject | læreplaner | nb_NO |
dc.title | Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 117 s. | nb_NO |