Musikk som inngangsport. Musikk og musikkterapi i skolehverdagen til noen barn med multifunksjonshemming i utvalgte spesialskoler og spesialklasser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430843Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Sammendrag. -
Formålet med denne oppgaven er å finne ut om, og hvordan, musikk og musikkterapi blir brukt i arbeid med elever med multifunksjonshemming i barneskolen, og hvilke roller og oppgaver musikkterapeuten har i tilknytning til dette. Gjennom et spørreskjema sendt ut til et utvalg ledere og ansatte i barneskolen, beskrives bruken av musikk og erfaringer knyttet til dette. Spørreskjemaet består av avkrysningsspørsmål og åpne spørsmål hvor respondentene svarer med egne ord. Svarene fra respondentene sees i sammenheng med teorier om utvikling, kommunikasjon, musikkterapi innenfor det spesialpedagogiske feltet, og læreplaner, lover og rettigheter. Gjennom arbeidet med undersøkelsen har det kommet fram at musikk er et viktig verktøy i arbeidet med elever med multifunksjonshemming. Musikk gir glede, bidrar til å skape gode kommunikasjonsmuligheter, bygge gode relasjoner og forbedre samhandlingen. I tillegg kan musikk bidra til økt læring og utvikling, og fremme livskvalitet. Det kommer frem at musikkterapeuter kan ha flere roller og oppgaver tilknyttet stillingen sin, som lærer, kulturkontakt og musikkterapeut. De har også en viktig rolle med tanke på veiledning av kollegaer i bruk av musikk. Funnene som er gjort i denne oppgaven kan tydeliggjøre betydningen av å ha ansatt musikkterapeuter i spesialskoler og spesialklasser. Abstract. - The purpose of this thesis is to determine if, and how, music and music therapy is used today in working with elementary school students with multiple disabilities. It also examines the roles and tasks the music therapist may have in this respect. A questionnaire consisting of multiple choice-‐ and open-‐ended questions was sent to a selection of leaders and employees in elementary schools, asking them to describe their experiences relating to the subject. The replies have been analysed in conjunction with theories of development, communication, music therapy within the field of special education and curricula, legislation and rights. My analysis has demonstrated that music is an important tool when working with pupils with multiple disabilities. Music brings joy, facilitates communication and relationships and provides improved methods of collaboration. In addition, music contributes to increased learning and development, and promotes quality of life. Music therapists have multiple roles and tasks associated with their position as teachers, cultural contacts and therapists. They also have an important role in guiding colleagues in the use of music. The discoveries made in this study may clarify the importance of employing music therapists in special schools and classes.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi