dc.contributor.author | Backe-Hansen, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2017-06-10T09:24:16Z | |
dc.date.available | 2017-06-10T09:24:16Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 37-48 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-217-1 | |
dc.identifier.issn | 1893-3580 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2445637 | |
dc.description.abstract | Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene siden at medvirkning er en rettighet, at medvirkning er en opplæring i demokrati og medborgerskap. På den andre siden har barn og unge unike og positive bidrag å komme med, foruten at medvirkning gjerne har positive virkninger for den enkelte. Medvirkning har med andre ord betydning både på kort og lang sikt. Samtidig er det på sin plass å minne om at retten til medvirkning også medfører plikter, og at barn og unge selv ikke nødvendigvis alltid ønsker å medvirke i en gitt situasjon. Dernest går jeg nærmere inn på hvordan medvirkning kan skje i barnevernet, på grunnlag av fire prinsipper: at medvirkning er erfaringsbasert, kontekstuell, relasjonell og handler om å redusere maktulikhet. Det siste er så viktig at det er viet et eget avsnitt. Avslutningsvis reflekterer jeg kort over den plassen musikktiltak kan ha i dette bildet. Konklusjonen er at musikk kan være et viktig bidrag til medvirkning, men at det trengs satsing på gruppetiltak og ikke bare individuelle tiltak for å få dette til, og at det trengs systematiske studier av hva som er virksomt.
Nøkkelord: Medvirkning, barnevern, ungdom | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9 | |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2016:4 | |
dc.subject | medvirkning | nb_NO |
dc.subject | barnevern | nb_NO |
dc.subject | ungdom | nb_NO |
dc.title | Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan? | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 37-48 | nb_NO |