Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2445640Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 127-141Sammendrag
Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og de strever med å delta i fellesskapet på grunn av dårlige sosiale, økonomiske, relasjonelle og politiske betingelser. En musikkterapeutisk tilnærming har vist seg nyttig for å kartlegge samspill, forbedre dialogen mellom barn og voksne, og gi barn anledning til å delta i fellesskapet. I en samfunnsmusikkterapeutisk tilnærming ønsker man å støtte og vise frem barnets deltakelse og ressurser i en utvidet økologisk kontekst. Dette kan forstås som en politisk handling der man legger vekt på refleksjon og etiske problemstillinger. I denne teksten møter vi ’Live’ som deltok i et samfunnsmusikkterapiprosjekt i barnehagen. Prosjektet ble en anledning til å se Live i ulike musikalske kontekster og få et inntrykk av hennes opplevelser og relasjoner utover barnehagekonteksten. Det ble også en inngang til å reflektere rundt samfunnsmessige, terapeutiske og etiske problemstillinger ved å se samfunnsmusikkterapi som en anledning til utvidet omsorg for utsatte barn.
Nøkkelord: Samfunnsmusikkterapi, barnehage, omsorg, refleksjon
Utgiver
Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)Serie
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9NMH-publikasjoner;2016:4