dc.contributor.author | Yggeseth, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2018-01-22T10:22:42Z | |
dc.date.available | 2018-01-22T10:22:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2478655 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon | nb_NO |
dc.description.abstract | Innledning. - Hovedproblemstillingen i mitt prosjekt har vært et forsøk på å utvikle et uttrykk basert på klang, i motsetning til tonehøyder. Hva skiller det å komponere med lyd fra det å komponere med toner? Jeg har tidligere ansett klang som relatert til instrumentasjon. Det er i og for seg ikke feil, men ikke helt riktig heller. Instrumentasjon har vært viktig for meg for å oppnå en ønsket klang, og etter hvert har jeg innsett at klang er en grunnleggende del av min komponering. Det handler om mer enn bare å skape et klanglig bilde, det handler om å finne og bruke klangen som materiale. Denne teksten er todelt. På den ene siden er det en slags oppsummering av ulike historiske betraktninger og berøringspunkter og en del relevante musikalske eksempler knyttet til klang som musikalsk fenomen og som råstoff. Denne delen omsluttes av en oppsummering av noen estetiske betraktninger jeg har gjort meg i forbindelse med både skrivingen og komponeringen, flettet sammen i en noen lunde symmetrisk form. Målet er å presentere noen estetiske problemstillinger som har vært viktige i mitt kreative arbeid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017 | |
dc.relation.haspart | Tekstlig del og Vedlegg | nb_NO |
dc.subject | komposisjon | nb_NO |
dc.subject | klang | nb_NO |
dc.title | Klang som medium for musikk | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 53 s. | nb_NO |