Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2502506Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Sammendrag. -
Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra alle tre klassetrinn ved en musikklinje. Gjennom intervjuer med elevene vil jeg undersøke hvordan de lytter til og benytter seg av musikk i sin hverdag. Oppgaven tar utgangspunkt i elevens forhold og tilnærming til musikk som fenomen, og hva musikken tilbyr dem tilbake. Funnene fra intervjuene analyseres mot et teoretisk grunnlag bygget på en økologisk tilnærming til kognitiv musikkpsykologi. Abstract. -
This master thesis deals with cognitive and perceptual aspects of musical listening, as experienced by students at an upper secondary school with a music program. The study contains qualitative research interviews with 9 students from all 3 grades. By interviewing the students, the thesis seek to investigate how the students listen to and make use of recorded music in their everyday life. The thesis investigates their relationship with and approach to music as a phenomenon, and what the music affords them. The results of the research will be analyzed using theories based on an ecological approach to music psychology.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori