"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559763Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag -
På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan jazzmusikere opplever sin bruk av gehør når de improviserer, og de refleksjoner de gjør seg om ulike kunnskaps- og følelsesdimensjoner i improvisasjon. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ forskningsstudie med ni profesjonelle jazzmusikere, og vil ha fokus på deres opplevelser og refleksjoner rundt ulike temaer knyttet til improvisasjon. Formålet er å bidra til en større innsikt og forståelse av hvordan gehørets bruk i improvisasjon oppleves. I et forsøk på å verbalisere noe av den kunnskapen som normalt er uuttalt blant jazzmusikere, vil studien også ta for seg hva utøverne sier om ulike kunnskaps- og følelsesdimensjoner knyttet til improvisasjon. Den vil belyse kognitive, emosjonelle og praktiske prosesser som skjer hos musikerne når de improviserer, blant annet gjennom å se på temaer som bevissthet, gehør, musikkteori, intuisjon, taus kunnskap, visualisering, følelser og flow. Resultatene fra forskningsintervjuene vil bli analysert mot et teorigrunnlag bygget på kognitiv psykologi. Abstract
English title: “I just play”
In what ways do jazz musicians use their musical ear when they improvise? How is it connected with their knowledge and experience? What do they think and feel when they improvise? This master thesis examines how jazz musicians experience their use of their musical ear when they improvise and the reflections they have on different dimensions of knowledge and emotion in improvisation. The thesis is based on a qualitative research
interview study with nine professional jazz musicians and will focus on their experiences and reflections on different subjects related to improvisation. Its research goal is to contribute to a greater insight and understanding of how the musical ear in improvisation is experienced. The study addresses what the musicians say about different dimensions of knowledge and emotion related to improvisation, in an attempt to verbalize some of the knowledge that is normally tacit among jazz musicians. By looking at themes such as awareness, the musical ear, music theory, intuition, tacit knowledge, visualization, emotions and the concept of flow, it will shed light on cognitive, emotional and practical processes that occurs when the musicians improvise. The results of the research interviews are analyzed using theoretical perspectives predominantly sourced from cognitive psychology.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori