«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2622676Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Sammendrag. -
Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap om hva et slikt tilbud har å tilby målgruppen fra et musikkterapeutisk ståsted. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor det tas i bruk semistrukturerte intervjuer. Jentene ble intervjuet i forkant og i etterkant av prosjektet og over en to-månedersperiode deltok jentene på Musikkverkstedet ukentlig. Den første måneden hadde de individuelle timer og den siste måneden var de samlet i en gruppe. Musikkverkstedets innhold varierte ut ifra dagsformen og ønskene til jentene, men bestod blant annet av karaoke, låtskriving, opplæring i musikkprogram, instrumentalundervisning, språktrening, sosialt fellesskap og dans. Funnene i studien kan oppsummeres i hovedkategoriene: Jentenes refleksjoner, sosial møteplass og musikalsk identitet. Disse funnene ble drøftet opp mot teori om deltakelse, musikk og identitet, musikk og helse, musikk og regulering. Sentrale musikkterapeutiske felt som belyses i studien er et humanistisk perspektiv på musikkterapi, ressursorientert musikkterapi og samfunnsmusikkterapi. Fellesnevneren hos deltakerne var at de trivdes på Musikkverkstedet og satte pris på å bli utfordret til å strekke seg lengre kreativt, musikalsk og i møte med hverandre og meg som leder av gruppen.
Nøkkelord: Musikkverksted, deltakelse, jevnalderfellesskap, identitet, musikk, musikkvaner,
musikkglede, emosjonsregulering, musikkterapi, kvalitativforskning, Abstract. -
This master thesis explores four young girls with an immigrant background experience of attending the Music Workshop at K1-klubben, and how they use music in everyday life. The main objective was to gain knowledge about what such an activity has to offer the target group from a music therapeutic standpoint. The study has a qualitative research design where semistructured interviews are used. The girls were interviewed in advance and after the project. Over a two-month period, the girls attended the Music Workshop weekly. The first month they had individual sessions and the last month they were gathered in a group. The music workshop's content varied, depending on the girls moods and what they wanted to do. It consisted of, among other things, karaoke, song writing, music program teaching, instrumental teaching, language training, social hangouts and dance. The findings in the study can be summarized in the main categories: The girls' reflections, social meeting place and musical identity. These findings were discussed against theory of participation, music and identity, music and health, music and regulation. Central music therapeutic fields illustrated in the study are a humanistic perspective on music therapy, resource-oriented music therapy and community music therapy. The common denominator of the participants was that they enjoyed themselves at the Music Workshop and appreciated being challenged to go further creatively, musically and in the face of each other and me as the leader of the group.
Keywords: Music workshop, participation, peer community, identity, music, music habits, music joy, emotional regulation, music therapy, qualitative research.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ lullaby singing
Bonnár, Lisa (NMH-publikasjoner;2014:2, Doctoral thesis, 2014)Lisa Bonnár’s study furnishes opportunies of understanding Norwegian parents’ lullaby singing, a social and musical phenomen that has been hidden, until now, within the confines of private homes. Despite the vast research ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
Tønsberg, Knut (NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
Utne-Reitan, Bjørnar (NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ...