Show simple item record

dc.contributor.authorNilsen, Solveig Kongshavn
dc.date.accessioned2022-11-15T09:22:10Z
dc.date.available2022-11-15T09:22:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031833
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om øving i kulturskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan øving fremstår for elevene i kulturskolens musikkfag. Studiens hovedproblemstilling er: Hvilke diskurser om øving finnes i kulturskolens musikkfag? For å belyse problemstillingen er Faircloughs kritiske diskursanalyse benyttet som teoretisk og metodisk hovedrammeverk. Masteroppgaven bygger videre på tidligere forskning om øving. Studien er en kvalitativ intervjustudie, hvor det er gjennomført semistrukturerte intervjuer med musikklærere i kulturskolen. Gjennom kritisk diskursanalyse av intervjuer ble flere sentrale diskurser om øving i kulturskolens musikkfag identifisert. Funnene viser at øving tilpasses hver enkelt elev i kulturskolen, på grunnlag av alder, nivå og mål. Gjennom analysen fant jeg også diskursen om mestring som mål og belønning og en diskurs om at musikken skal motivere til øving. Diskursen om at samspill og miljø stimulerer til øving ble også identifisert i analysen, sammen med diskursen om at øvingen skal være lystbetont og elevens egen ting. Studien avdekker også utfordringer knyttet til øving i kulturskolens musikkfag. Spesielt blir dette tydelig da øving fremstår som en læringsaktivitet eleven gjennomfører alene, som er utfordrende grunnet diskursen om lite selvregulerte elever. Videre analyse av diskursene og teori om øving belyser hvordan diskursene kan virke regulerende for elevenes øving i kulturskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022
dc.subjectmusikkpedagogikken_US
dc.subjectøvingen_US
dc.subjectkulturskolenen_US
dc.subjectmusikkfagen_US
dc.titleØving i kulturskolen. En kritisk diskursanalyse av øving i kulturskolens musikkfagen_US
dc.title.alternativePractice in Norwegian Schools of Music and Performing Arts.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumberviii, 95 s.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record