Musikkterapeuters erfaring med sangdeling. En kvalitativ intervjustudie om musikkterapeuters erfaring med sangdeling i gruppemusikkterapi.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099218Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag -
Denne masteroppgaven utforsker sangdeling i gruppemusikkterapi fra tre musikkterapeuters perspektiv. Empirien stammer fra semi-strukturerte intervju med tre norske musikkterapeuter som anvender sangdeling i sin praksis. Musikkterapeutene arbeider på sykehus (avdeling for akuttpsykiatri og psykosebehandling), brukerstyrt senter (for mennesker med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse), og på et ressurssenter ved en ungdomsskole. Forskningstilnærmingen er kvalitativ og hermeneutisk-fenomenologisk. Problemstillingen er: Hva er musikkterapeuters erfaringer med sangdeling som musikkterapeutisk metode i gruppeterapi, og hva kan metoden tilby?
Gjennom en tematisk analyse er funnene kategorisert i to hovedtema og seks underkategorier. Hovedtemaet individuelle aspekter med underkategoriene lytting, følelser og ressurser og mestring. Det andre hovedtemaet gruppeprosesser med underkategoriene fellesskap, relasjonsbygging og deltakelse. Disse fenomenene blir utforsket gjennom humanistisk, ressursorientert og et dialogisk perspektiv på musikkterapi.
Resultatene viser at sangdeling kan bidra til følelsesdeling mellom deltakere, støtte verbal og non-verbal kommunikasjon, motivere til sosial deltakelse, relasjonsbygging, mestringsopplevelser, fellesskapsopplevelser, økt deltakelse, samt bidra i recoveryprosesser.
Emneord: Sangdeling, gruppemusikkterapi, reseptiv musikkterapi, lytting, fellesskap, relasjonsbygging, følelsesdeling, deltakelse og musikalsk kommunikasjon Abstract -
This master thesis explores song sharing in group music therapy from the perspective of three music therapists. The data stems from semi-structured interviews with three Norwegian music therapists who use song sharing in their practice. The music therapists work in a hospital (department for emergency psychiatry and psychosis treatment), user-managed center (for people with challenges related to substance abuse and mental health), and in a resource center at a secondary school. The research approach is qualitative and hermeneutic-phenomenological. The research question is: What are music therapists' experiences with song sharing as a method in music therapy in group therapy, and what can the method offer?
Through a thematic analysis, the findings are categorized into two main themes and six subcategories. The main theme of individual aspects was given the subcategories of listening, feelings and resources and coping. The second main theme called group processes was given the subcategories community, relationship building and participation. These phenomena are explored through a humanistic, resource-oriented, and dialogic perspective on music therapy.
The results show that song sharing can contribute to the sharing of feelings between participants, support verbal and non-verbal communication, motivate to social participation, relationship building, sense of achievement, community experiences, increased participation, and contribute to recovery processes.
Keywords: Song sharing, group music therapy, receptive music therapy, listening, community, relationship, emotions, participation, musical communication.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi.