Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 143-162 av 830
-
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ... -
Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ... -
Et kollektiv av selvstendige kunstarter : Bertolt Brechts scenekunstmodell i lys av Weimarrepublikkens revolusjonære arbeidermusikkteater
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)I oppgaven har jeg behandlet mellomkrigstidens arbeidermusikkteater og Bertolt Brechts scenekunstmodell ut fra en tilnærming som ser på sammenhengene mellom politiske og kunstneriske aspekter. Jeg har forsøkt å undersøke ... -
Et musikkprosjekt for helse, utvikling og konfliktløsning. En fotoreportasje fra Libanon
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Norges musikkhøgskole (NMH) har gjennom ti år sendt sine musikkpedagogikkstudenter til en palestinsk flyktningleir i Libanon. Førstelektor ved NMH, Vegar Storsve, sammen med musikkpedagogkollega Petter Barg, har systematisk ... -
Et rom for handling. Musikkterapi som en del av opplæringsprogrammet i S.T.O.L.T.; et kriminalitetsforebyggende sysselsettings- og integreringsprosjekt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-28)SUMMARY The thesis examines the establishment of a music therapy practice as part of S.T.O.L.T., a crime prevention, employment and integration project developed by the District of Alna. S.T.O.L.T. is a resource-oriented ... -
Et vellykket skolekorps? Ulike aktørers forståelse av det gode korps
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-28)Sammendrag. - Denne avhandlingen undersøker ulike meninger, holdninger, forståelser, tanker, erfaringer og oppfattelser av hva som gjør et skolekorps vellykket. Hensikten har vært å kartlegge og løfte frem sentrale ... -
Etableringshåndbok for musikkterapi i rus- og psykisk helsetjeneste
(NMH-publikasjoner;2020:2, Non-fiction monograph, 2020)Personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse ønsker musikkterapi. Flere av dem har hatt stor nytte og glede av musikkterapi. Forskning og erfaringsrapporter dokumenterer at musikkterapi bidrar positivt og ... -
Ethical implications of music education as a helping profession
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)As professionals, music teachers are faced with a range of ethical responsibilities that are tied to the particular benefits that the music education profession, by its very existence, promises to contribute to graduates’ ... -
Etiske aspekter ved musikkterapeutisk forskning og utviklingsarbeid
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Gjennom de forskjellige faser i forskningsprosessen, vil forskeren møte ulike etiske utfordringer og problemstillinger der noen er av mer generell karakter og andre spesifikt knyttet til det aktuelle prosjektet. Hvilke ... -
«Etterklang». Om opplevelser og ettervirkninger av musikkterapi i gruppe for deltakere ved et medikamentfritt behandlingstilbud ved et DPS
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne kvalitative intervjustudien tar utgangspunkt i opplevelsene til en gruppe på seks voksne som har vært pasienter ved Medikamentfritt behandlingstilbud ved Vegsund DPS. De har deltatt i gruppemusikkterapi ... -
Eufonium i Norge : tradisjon og innovasjon. En undersøkelse av norsk utøverpraksis på eufonium belyst gjennom Forsvarets musikk og fire kvalitative intervjuer.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2016, Master thesis, 2016-09-27)Summary. - This thesis deals with Norwegian performance practice on euphonium, illuminated through military music. The thesis purpose is to examine the instrument's history and use in Norway, together with the context of ... -
Evaluating the Subjective Effects of Microphone Placement on Glass Instruments
(Chapter; Conference object, 2010)We report on a study of perceptual and acoustic features related to the placement of microphones around a custom made glass instrument. Different microphone setups were tested: above, inside and outside the instrument and ... -
Evaluation of community music therapy: Why is it a problem?
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)How does evaluation work in a Community Music Therapy setting? The professional obligation of evaluation operates within a large network of complex relationships, but what exactly is that network, and how does it cope with ... -
Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ... -
Everyday music listening and affect regulation: The role of MP3 players
(Journal article; Peer reviewed, 2013)The use of digital portable music devices such as MP3 players has rapidly increased during the last decade, and the sheer availability of music offered by such players raises questions about their impact on listeners’ ... -
Everyone’s music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)By exploring the supposedly democratic ideal in jazz and improvised music, Corey Mwamba and Guro Gravem Johansen ask whether this music is everyone’s music. Their point of departure is the oft-cited narratives that emphasise ... -
Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ... -
Facilitating for future colleagues - Sharing of experiences in the field of music teacher practicum. A task for the mastering guru or the mentoring critical friend?
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)In the last four years I have been involved in a research project about educational quality in Nordic music teacher education, where the subject of musikdidaktik constituted a case where teachers’ and student teachers’ ... -
Fagdidaktikk som basis- og undervisningsfag : bidrag til et teoretisk grunnlag for studier av utdanningskvalitet
(NMH-publikasjoner;2006, nr 1, Academic chapter; Peer reviewed, 2006)Subject didactics as a basic and teaching subject – a contribution to theoretical foundations for studies of educational quality Questions of educational quality have been on the general education agenda for more than ... -
Fartein Valens atonale polyfoni
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)Valen sin utvikling som komponist gikk i retning av det atonale kontrapunkt. Innenfor denne komposisjonsteknikken var han ikke et geni. Han kunne tidligere i karrieren flyte på sitt store talent innen romantisk harmonikk, ...