Browsing NMH Brage by Subject "VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114"
Now showing items 21-40 of 174
-
Creating a Ripple Effect. Higher music education institutions as agents for development
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)Many higher education institutions in Norway have been and are still engaged in development projects. This is also the case for the Norwegian Academy of Music. We have participated in several projects through the years in ... -
Crossing affordances: Hybrid music as a tool in intercultural music practices
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - The article discusses aspects of intercultural musicking and how to analyse hybrid music as a tool in such practices. It investigates joint musicking as a field of negotiation, the result being more and less ... -
Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ... -
Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ... -
Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ... -
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» – om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Signe Kalsnes’s contribution to this anthology takes, as its point of departure, the author’s personal experiences of political activism on behalf of the music subject. Kalsnes employs an autoethnographic approach to convey ... -
Digital musikkproduksjon i kulturskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en studie av kulturskolens fagtilbud innenfor digital musikkproduksjon. I kulturskolesammenheng er dette et fagtilbud som har vokst frem i løpet av de siste 10-15 årene, og som det ... -
Dissertation review: Johan Nyberg’s Music education as an adventure of knowledge.
(NMH-publikasjoner;2016:5, Chapter, 2016)How does one generation of Swedish music teachers and students—inserted into this moment in time, and woven into the fabric of a particular context and its place—conceptualize the work they do? All research is animated by ... -
Educating teachers - the X-art programme
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)One of the objectives of the Lebanon project1 is to develop arts provision for children and young people in Palestinian refugee camps in South Lebanon and to promote different forms of art and culture in Lebanese schools. ... -
Educational landscapes and the vision of culture for all
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)In the introductory chapter of this book, Alexandra Kertz-Welzel presents the metaphor of educational landscapes as a tool for exploring the various intentions and objectives that institutions and organisations offering ... -
Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003)
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ... -
Empowering girls as instrumentalists in popular music. Studying change through Engeström’s cultural-historical activity theory
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - This article contributes new knowledge about the music educators’ role in informal learning settings, and potentials for empowering girls to transcend gender norms characteristic of popular music. Specifically, ... -
Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ... -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ... -
Everyone’s music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)By exploring the supposedly democratic ideal in jazz and improvised music, Corey Mwamba and Guro Gravem Johansen ask whether this music is everyone’s music. Their point of departure is the oft-cited narratives that emphasise ... -
Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ... -
Fenomenet støtte i klassisk sang. En studie av klassiske sanglærere og sangstudenters forhold til støtte i Norge
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne studien undersøkte sangstudenters og sanglæreres forhold til det vokaltekniske fenomenet støtte i klassisk sang i Norge ved å se på deres språklige forståelser, kroppslige fornemmelser, sosiale ... -
Fenomenologisk Musikdidaktik – ett möjligt angreppssätt på vägen mot en jämställd och likvärdig ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I en vid tiden för skrivandet av föreliggande kapitel pågående studie av kvinnliga elgitarristers upplevelse av ensembleundervisning, har vikten av lärarens roll framträtt tydligt vad gäller möjligheter för en jämlik och ... -
Follo-piloten 2013-2018. Rapport fra første periode
(NMH-publikasjoner;2018:3, Report, 2018)SAMMENDRAG Follo-regionen består av følgende kommuner: Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås. Alle kommunene har kulturskoler. Kulturskolene i Follo har til sammen 3200 elever og varierer i størrelse fra ... -
Forgetting the audible body. Voice awareness in teacher education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - Voice training and voice knowledge have all but disappeared from Norwegian teacher education, in a general decline of the standing of practical-aesthetical subjects in compulsory school. Yet the voice is a ...