Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 23-42 of 835
-
Architecture as a vehicle for composing and improvising
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2020, Master thesis, 2020) -
Artist or researcher? Tradition or innovation? Challenges for performing musician and arts education in Europe
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter, 2016)This research note presents an overview of Discourses of Academization and the music Profession in Higher Music Education (DAPHME). DAPHME is a three-year research project, commencing in January 2016 and ending in December ... -
Arts-based research in music education – general concepts and potential cases
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT In this article, the topic of arts-based research in music education is investigated by presenting different general concepts related to arts in research, and discussing them in relation to the author’s own ... -
Arv eller innsats? Oppfatninger av ordet talent hos norske popartister og hvordan disse oppfatningene forholder seg til betydning av utdanning og læring.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Masteroppgavens formål er å rette søkelyset mot popartister på toppnivå i Norge, med hovedfokus på deres refleksjoner rundt temaene musikalsk bakgrunn, den musikalske hverdagen som artist, musikkutdanning ... -
«At de opplever at de kan le og ha det gøy, selv om de har langkommet Parkinsons sykdom». En kvalitativ studie om noen musikkterapeuters arbeid med mennesker som har Parkinsons sykdom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Tema for denne oppgaven er musikkterapi og Parkinsons sykdom. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et utvalg musikkterapeuter i Norge jobber med mennesker som har Parkinsons sykdom. På bakgrunn av ... -
Att spela trumma för sitt ofödda barn
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text focuses on the mother-to-be’s drumming for her unborn child. Drumming is something most of the people have tried in one or another context, but to drum for ones unborn child is something few have experienced. The ... -
Aural awareness in ensemble rehearsals. A qualitative case study of three undergraduate chamber music ensembles playing Western classical music
(NMH-publikasjoner;2014:3, Doctoral thesis, 2014)Abstract This thesis aims at understanding the roles and characteristics of aural awareness in ensemble rehearsals, within the contexts of higher music education and Western classical music. The overall idea of the subject ... -
Aural perspectives. On musical learning and practice in higher music education
(NMH-publikasjoner;2013:10, Academic monograph, 2013)In this anthology, five Norwegian and two Finnish music educators explore various aspects of aural skills awareness and musical aural training in higher music education. The first three articles focus on aural perspectives ... -
«Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ... -
Band i et musikkterapeutisk perspektiv : Et bandprosjekt med ungdommer på institusjon innenfor psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary This study describes a band project from a music therapy perspective, with adolescents living in a psychiatric institution. The project was lead by two music therapist students and I was one of them. The thesis ... -
Band, samspillgrupper : om metoder, innhold og mål
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Band og samspillgrupper er en viktig del av musikkterapeutens arbeid. Etter hvert er vi mange som jobber innenfor dette området. Vår erfaring med band og samspillgrupper er fra voksenopplæringen. Våren 1999 skrev vi ... -
Bandopplæring – i praksis : en studie av elevenes holdninger til og erfaringer fra bandensemble-‐undervisningen på MDD-‐linja
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2014, Master thesis, 2014-09-29)De siste tiårene har band som læringsarena gjort sitt inntog i norsk musikkutdanning, hvor det i økende grad har blitt lagt vekt på andre musikalske tradisjoner enn den vestlige kunstmusikken. Dette har igjen bidratt til ... -
Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene ... -
Barn, musik och hälsa. Om självutveckling och känslohantering
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)Music has a value in itself. However, the value and meaning of music is not simply limited to an inherent human aesthetic means of expression or a modality of experience. Music is also well documented in therapy and can ... -
Barn, musikk, helse
(NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ... -
Barn, musikk, helse
(NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ... -
Barns musikaliska interaktion – syskon, smak och identitet
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - In this article, focus is directed towards the role of music in the social life of children. It explores how siblings, aged 5 to 9 years, use music as a means to developing a sense of belonging and expressing ... -
Barns spontansang : læring, kommunikasjon eller "selvets teknologi"?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)I denne teksten vil jeg konsentrere meg om noen ulike måter å forstå spontansangen på med referanser til musikkantropologi, musikkpedagogikk og musikkterapi. Hovedargumentet dreier seg om å foreslå en utvidet forståelsesramme ... -
Becoming a researching artist: Situated perspectives on music conservatory learning and teaching
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - One-to-one instrumental tuition has traditionally constituted the core teaching and learning activity for classical music higher education institutions, and most jazz programmes somehow seem to have taken ... -
Becoming musicians. Student involvement and teacher collaboration in higher music education
(NMH-publikasjoner;2019:7, Book; Peer reviewed, 2019)In recent years, student involvement has become a central topic in higher music education. Many argue that students should be the central agents in their own learning processes and that teachers and higher education ...