Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 252-271 av 830
-
How music performance education became academic: On the history of music higher education in Europe
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - This text aims to answer the question of the academic self-image of music from an historical perspective. In the first section, a certain concept of teaching the art of music is shown as having emerged from ... -
Humanistisk og ressursorientert musikkterapi i psykosebehandling. En kvalitativ forskningsstudie om musikkterapipraksis med personer med psykoselidelser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker musikkterapipraksis med personer med psykoselidelser som mottar behandling i psykisk helsevern. Empirien stammer fra semistrukturerte forskningsintervju med fire musikkterapeuter. ... -
Humor og musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Jeg har ved hjelp av kvalitative forskningsintervjuer forsøkt å kartlegge humor i musikkterapien, under norske forhold, får jeg legge til. Seks informanter har gitt meg til sammen åtte timer på minidisk med tanker, ... -
Hundre år med symfonisk outreach
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - Celebrating 100 years of musical outreach. - As we approach the 100-year anniversary of many of the Norwegian symphony orchestras, we also mark 100 years of outreach, the effort to introduce symphonic music to ... -
Hur hiphopkulturen möter universitetsvärlden: Hiphop Academicus!
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)Since hip-hop started over 35 years ago in New York, it has been associated with social activism and education. In addition, hip-hop pioneer Africa Bambaataa has argued for knowledge as the fifth element in hip-hop (e.g. ... -
Huset imellom verdener. Et samarbeid mellom en musikkterapi-student og deltakere ved et rusfritt lavterskeltilbud om å utvikle en samspillsgruppe.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Musikkterapi er anbefalt i tre nasjonale retningslinjer i rus- og psykisk helsearbeid. Retningslinjene legger stor vekt på recovery i behandling og oppfølging av personer med rusavhengighet, men det er ... -
Hva er jazzbassundervisning? : en diskursanalyse av undervisningspraksiser på jazzbass i høyere musikkutdanning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk, Master thesis, 2012-04-25)Hva er jazzbassundervisning? Det kan virke som et enkelt spørsmål. Allikevel finnes det ikke noe entydig svar på det. De fleste som har hatt eller gitt denne type hovedinstrumentundervisning har nok en klar formening om ... -
Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? Teoretiske, empiriske og historiske perspektiver
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I kapitlets tittel spør vi hva som er legitim forskning ved norske musikkonservatorier. Ut fra våre funn synes det som om den dominerende tendensen innen akademisering eller gentrifisering av populærmusikk i konservatoriesektoren ... -
Hva er selvkritisk musikkpedagogikk, og hvordan skal vi forholde oss til den?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Det er en økende tendens i musikkpedagogisk forskning og teoriutvikling til å se mer kritisk på vår egen virksomhet enn tidligere. Kritikk rettes mot så vel tradisjonell instrumentalopplæring i vestlig klassisk tradisjon ... -
Hva er «Libanonprosjektet»? Prosjektutvikling, innhold, deltagere og håp for framtida
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)I dette kapitlet skal jeg prøve å gi en oversikt over hvordan «Libanonprosjektet» har utviklet seg fram til i dag, hovedinnholdet i musikkdelen, hvem som er involvert i prosjektet og noen tanker og ideer for utvikling i ... -
Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra ... -
Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ... -
Hvilke likheter og forskjeller finnes mellom klassisk sangopplæring og jazzsangopplæring, og hvordan kan de to opplæringstradisjonene dra nytte av gjensidig kompetanseutveksling? En intervjuundersøkelse med sangpedagoger i høyere musikkutdanning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-01-29)This thesis examines the educational traditions within classical singing and jazz singing, with emphasis on similarities, differences and mutual exchange of competence. Four singing teachers in higher music education have ... -
Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Hvor er tonen? Om å lære å synge toner utenfor et temperert system. Om tonalitet i norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av den
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Dette masterarbeidet undersøker temaet tonalitet i norsk folkemusikk, og samtidsmusikk inspirert av den. Gjennom utforsking av egen prosess og tre kvalitative intervjuer undersøkes problemstillingen: På ... -
Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk? En praktisk handbok
(NMH-publikasjoner;2021:6, Book, 2021)Vil du lære mer om hvordan barn kan synge seg til en bedre uttale? Da er denne metodeboken noe for deg. Du lærer om hvorfor sang kan bedre talespråket til barn og hvordan du kan gjennomføre gode sangstunder med vekt på ... -
Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har ... -
Hvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolen
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1984, Master thesis, 2015-09-29)Jeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolen ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ...