Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 261-280 av 830
-
Hva er «Libanonprosjektet»? Prosjektutvikling, innhold, deltagere og håp for framtida
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)I dette kapitlet skal jeg prøve å gi en oversikt over hvordan «Libanonprosjektet» har utviklet seg fram til i dag, hovedinnholdet i musikkdelen, hvem som er involvert i prosjektet og noen tanker og ideer for utvikling i ... -
Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra ... -
Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ... -
Hvilke likheter og forskjeller finnes mellom klassisk sangopplæring og jazzsangopplæring, og hvordan kan de to opplæringstradisjonene dra nytte av gjensidig kompetanseutveksling? En intervjuundersøkelse med sangpedagoger i høyere musikkutdanning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-01-29)This thesis examines the educational traditions within classical singing and jazz singing, with emphasis on similarities, differences and mutual exchange of competence. Four singing teachers in higher music education have ... -
Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Hvor er tonen? Om å lære å synge toner utenfor et temperert system. Om tonalitet i norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av den
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Dette masterarbeidet undersøker temaet tonalitet i norsk folkemusikk, og samtidsmusikk inspirert av den. Gjennom utforsking av egen prosess og tre kvalitative intervjuer undersøkes problemstillingen: På ... -
Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk? En praktisk handbok
(NMH-publikasjoner;2021:6, Book, 2021)Vil du lære mer om hvordan barn kan synge seg til en bedre uttale? Da er denne metodeboken noe for deg. Du lærer om hvorfor sang kan bedre talespråket til barn og hvordan du kan gjennomføre gode sangstunder med vekt på ... -
Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har ... -
Hvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolen
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1984, Master thesis, 2015-09-29)Jeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolen ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ... -
«I dag har vært en drittdag.., men jeg liker å være her, da». En eksplorativ studie som utforsker sangskriving som musikkterapeutisk tilnærming i møte med en gruppe ungdommer i barnevernet.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om sangskriving som terapeutisk tilnærming i arbeid med tre ungdommer tilknyttet barnevernet. Forskningen er gjennomført i forbindelse med et masterprosjekt hvor jeg som ... -
“I don’t think of you as a therapist, you know”: exploring relationships between adolescents and music therapists in the child welfare services
(NMH-publikasjoner;2022:1, Doctoral thesis, 2022)Summary - This qualitative study explores relationships between adolescents and music therapists in the Norwegian Child Welfare Services (NCWS). Studies and reports on adolescents’ experiences of living in out-of-home ... -
I eitt og alt – om eit forsøk på komposisjon over lengre tidsstrekk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Forord. - Som masterarbeid i komposisjon skal det leverast ein kompositorisk del, i mitt tilfelle verket Ly, og ein skriftlig del, som er den føreliggjande teksten. Det skal følgja med ei pensumliste over gjennomgått ... -
I feel that too - Musical problem-solving and mediation through cultural tools in year-nine pop-ensemble practice
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - This study investigates the problems that learners and a teacher identify and grapple with in year-nine compulsory school band practice. Learning to play a song together potentially raises many problems. ... -
I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Book; Peer reviewed, 2016)Kan musikk være en ressurs for barn og unge i barnevernet? Kan deres deltagelse gjennom musikk gi dem verdifulle livserfaringer? Bygges tillit og identitet gjennom musikk? Kan musikk være et medium for mestring og sunn ... -
Identitation : researching identity processes of professional singers from a discourse-theoretical perspective
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)The discussion in this article focuses on the use of discourse theory in research on identity formation in professional education. Michel Foucault’s works and ideas inspire researchers to work with concepts like discursive ... -
Identity and integration. A study into the role of cultural identity in the process of integration and the important role music therapy can play in strenghening identity and aiding integration
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-11-25)- - - - Abstract - - - - The theme of this study is cultural identity used as a resource in integration. This thesis researches how immigrant children understand and use their cultural identity, particularly musical ... -
Improvisasjon i et dialogisk kommunikasjonsperspektiv
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Denne artikkelen handler om et dialogisk kommunikasjonsperspektiv. For å beskrive hva som legges i dette, vil jeg utforske teoretiske aspekter ved improvisasjon, det vil her si improvisasjon som samspillkunst og dens ... -
Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort ...