• Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi 

      Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)
      Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ...
    • Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi 

      Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)
      Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ...
    • Knots of knowing-in-playing. Stories from violin lessons read diffractively through agential realism 

      Fjeldstad, Mari Ystanes (NMH-publikasjoner;2023:2, Doctoral thesis, 2023)
      Samandrag - Denne feministiske ny-materielle og posthumanistiske studien utforskar praksisen i norske kulturskolar gjennom intervju med tre fiolinlærarar og observasjon av undervisninga deira. Det finst forsking som ...
    • Konsert med spedbarn som målgruppe 

      Valberg, Tony (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Vi har fått et ganske uvanlig oppdrag; å lage en konsert for spedbarn. Komponisten Eivind Buene har ansvaret for det klingende materiale, multimediakunstneren Boya Bøckmann for det visuelle. Bjørn K. Nielssen skal skape ...
    • Konsertdramaturgi i sangkonserten : om sangerens formidlingskompetanse 

      Stige, Ingrid (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2012, Master thesis, 2013-03-21)
      I masterprosjektet mitt har jeg lett etter svar på hvordan arbeid med konsertdramaturgiske elementer kan videreutvikle min formidlingskompetanse. Jeg har arbeidet med tematikken både fra teoretisk og praktisk perspektiv. ...
    • Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store 

      Eiksund, Øyvind Johan (NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)
      Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ...
    • Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter 

      Jørgensen, Karoline Angell (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)
      Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ...
    • Korps, det er reine terapien de, vettu! Korpsdeltagelse sett i et helse- og livskvalitetsperspektiv 

      Aasmoe, Kari (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-10-24)
      Norwegian health authorities have in recent years shown an increasing interest in the health and life quality effects of volunteer’s in cultural life in our country. This study, which belongs within the music therapy field, ...
    • Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga? 

      Fuglestad, Svein (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil eg diskutera valfaget Kreativ musikkverkstad i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskulen i Oslo og Akershus. Med utgangspunkt i nokre teoretiske perspektiv og ei studentundersøking gjort hausten 2014 ...
    • Kreativitet som glidande diskurs: Berättelser om Biophilia Educational Project 

      Björck, Cecilia (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Creativity as a sliding discourse: Stories about the Biophilia Educational Project. - In 2014, the three-year-long Biophilia Educational Project was initiated by the Icelandic artist Björk Guðmundsdóttir. The ...
    • Kroppen i musikkpedagogikken 

      Christophersen, Catharina (NMH-publikasjoner;2005:1, Chapter; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen har jeg prøvd å vise at kroppen i varierende grad løftes fram og fokuseres i vår hjemlige musikkpedagogiske forskning. Kroppens tilstedeværelse i forskningen kan derfor med Merleau-Pontys ord beskrives ...
    • Kroppens betydning i strykerundervisning. En fenomenologisk inspirert studie 

      Mæland, Agneta Holmer (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)
      Sammendrag - Tema for denne masteroppgaven er kroppens betydning i fiolinundervisning for barn. Hovedproblemstillingen er: Hva betyr kroppen og kroppslighet for unge strykerelevers opplevelse av undervisningen? For å få ...
    • Kroppslig samspill i musikkterapi 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ...
    • Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning 

      Sandberg-Jurström, Ragnhild (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- Bodily representations of musical meaning making in singing lessons. This article concerns singing education in folk music, Western classical tradition, and improvised music in a music teacher education ...
    • Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger 

      Havrøy, Frank (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ...
    • Kulturen som brobygger og arena for livsutfoldelse. Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon 

      Storsve, Vegar (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)
      Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon. Musikk har mange verdier som alle barn bør få nyte godt av. Ved å dele kompetanse med musikere, lærere, sosialarbeidere og organisasjonsledere i palestinske ...
    • Kulturskolelæreres kunnskapsgrunnlag, illustrert ved instrumentallærerne 

      Waagen, Wenche (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- The different types of knowledge included in the professional practice of instrumental teachers in the School of arts. This essay will shed light on how different types of knowledge are included in the ...
    • Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06 

      Tøllefsen, Silje Bræck (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)
      Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-­årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ...
    • Kunsten å skrive en lærebok 

      Hanken, Ingrid Maria (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange ...
    • Kunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstre 

      Solsrud, Susanna Yttri (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)
      Masterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling ...