Blar i NMH Brage på emneord "VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114"
Viser treff 41-60 av 173
-
Form and order – Dimensions in musical meaning making
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - This paper concerns musical meaning making in relation to semiotic theory and other forms of meaning making. This much-studied topic belongs to those fundamental issues that need constant rethinking. The paper ... -
Fortellinger om endring - tre instrumentalpedagogers tanker, valg og begrunnelser om endring av undervisningsmetode
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet undersøker tre instrumentalpedagogers fortellinger om endring av undervisningsmetode, fra en notebasert undervisningsmetode til en gehørbasert undervisningsmetode. Formålet med denne studien er å ... -
The Galata Electroacoustic Orchestra Project
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - The Galata Electroacoustic Orchestra (GEO) project was realised in 2013 as a Lifelong Learning Programme at the Conservatory Paganini in Genoa, Italy. Its general objective was to found an orchestra devoted ... -
Gehørbaserte metoder i nybegynneropplæring
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvilke tanker fire musikkpedagoger fra kor-, stryk- og korpsmiljøet har om gehørbasert og notebasert opplæring, kvalitet, kunnskap, kompetanse og profesjon, med fokus på ... -
Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - The field of gender and education historically and currently addresses a range of issues of equality in education. Key themes include power relations, curriculum and school practices, achievement patterns, and ... -
Gender Performativity through Musicking: Examples from a Norwegian Classroom Study
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article is based on findings from the doctoral thesis Gender at Stake: A Study of Secondary School Pupils’ Musicking. The study explores how pupils stage and construct gender through the music they perform ... -
Goal setting and self-determination in music making: Tenets of becoming a deliberate and motivated music practitioner
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - The fields of sports, business, education and other organizational fields have for many decades invested considerable time and resources in research investigating quality of motivation, use of goal setting in ... -
Handlemuligheter og musikalsk aktørskap. Om å avgrense musikkterapi fra musikkpedagogikk
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Å definere og avgrense fagfelt er en øvelse som lett skaper diskusjoner. Deltakerne i feltet kan ha ulike og kanskje motstridende interesser og det kan oppstå en kamp om hegemoniet. Definisjoner handler om å sette ord på ... -
Hetero-observation in the orchestral conducting classroom from the students’ perspective: analysis of pre- and post-observational self-reports
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - This research explores the influence of hetero-observation on gestural learning by 28 first-year orchestral conducting students at a higher music education institution in Spain. For this hetero-observational ... -
How (not) to teach
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - In this personal essay Susanne van Els draws on her musical career as a performer and educator to look at when, where and how essential learning takes place. Because, when answering the number one question – ... -
How music performance education became academic: On the history of music higher education in Europe
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - This text aims to answer the question of the academic self-image of music from an historical perspective. In the first section, a certain concept of teaching the art of music is shown as having emerged from ... -
Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? Teoretiske, empiriske og historiske perspektiver
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I kapitlets tittel spør vi hva som er legitim forskning ved norske musikkonservatorier. Ut fra våre funn synes det som om den dominerende tendensen innen akademisering eller gentrifisering av populærmusikk i konservatoriesektoren ... -
Hva er selvkritisk musikkpedagogikk, og hvordan skal vi forholde oss til den?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Det er en økende tendens i musikkpedagogisk forskning og teoriutvikling til å se mer kritisk på vår egen virksomhet enn tidligere. Kritikk rettes mot så vel tradisjonell instrumentalopplæring i vestlig klassisk tradisjon ... -
Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ... -
Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ... -
I feel that too - Musical problem-solving and mediation through cultural tools in year-nine pop-ensemble practice
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - This study investigates the problems that learners and a teacher identify and grapple with in year-nine compulsory school band practice. Learning to play a song together potentially raises many problems. ... -
Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort ... -
Informella stämledare. Körledares erfarenheter av samarbete mellan sångarna i körstämman
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT Informal leaders in the choral voice Choir leaders’ experience of collaboration between the choristers. Most choirs and choir leaders have the aim to make the individual voices sound as unison as possible in the ...