• Den gang da, akkurat nå og litt til ... 

      Kristiansen, Frode Aass; Dæhli, Silje Ulvevadet (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Den nasjonale minneseremonien etter 22. juli 2011 

      Knudsen, Jan Sverre (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Terrorangrepene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya ble etterfulgt av en lang rekke offentlige arrangementer, de fleste med musikalsk opptreden som en vesentlig uttrykksform. 21. august 2011 ble den offisielle statlige ...
    • Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt 

      Westby, Inger Anne (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ...
    • Den pædagogiske modernist. Bent Lorentzens arbejde med musik af, for og med børn 

      Bonde, Lars Ole (NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      Since 1971, after 7 years of teaching music theory at the Royal Danish Academy of Music in Aarhus, the composer Bent Lorentzen has lived as a free artist. Internationally he is best known for his 15 operas, however, he has ...
    • Den røde bussen 

      Aagre, Greta (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ...
    • «Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» – om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk 

      Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Signe Kalsnes’s contribution to this anthology takes, as its point of departure, the author’s personal experiences of political activism on behalf of the music subject. Kalsnes employs an autoethnographic approach to convey ...
    • Designing four generations of ‘Musicking Tangibles’ 

      Cappelen, Birgitta; Andersson, Anders-Petter (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      This article, which builds on several conference papers, describes what we call ‘Musicking Tangibles’, a novel approach towards understanding and design of interactive music technology for people with special needs. The ...
    • Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring 

      Blix, Hilde Synnøve (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Music reading and writing are regarded as useful skills for musicians in many genres. As a means to communicate, written music is a useful tool both for composers, musicians and musicologists. Discussions concerning whether ...
    • Development of family-centred care informing Nordic neonatal music therapy 

      Ullsten, Alexandra; Gaden, Tora Söderström; Mangersnes, Julie (NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)
      Abstract. - Since the 1990s, the concept of family-centred care, where the family and healthcare staff share responsibility for the infant’s hospital care, has been part of an ongoing paradigm shift in neonatal care globally. ...
    • Dialogue on Intersubjectivity: Interview with Stein Bråten and Colwyn Trevarthen 

      Stensæth, Karette; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      It is a sunny afternoon at Holmen Fjord hotel in Asker, outside Oslo. Stein Bråten and Colwyn Trevarthen, two international Nestors and authorities within infancy and communication research, are invited to a luncheon, ...
    • Didaktisk kompetence i kunstneriske musikuddannelser. En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden 

      Westergaard, Torben (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Case studies of music educators were conducted with a double purpose: on the one hand to describe educators' teaching activities and reflections, and on the other hand to develop some general principles of competence in ...
    • Discourses on music in Swedish primary and preschool teacher education 

      Lindgren, Monica; Ericsson, Claes (NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      This study investigates prevailing discourses on music in the field of creative arts in Swedish teacher education for primary school and preschool, following the programme based on the 1999 teacher education reform. The ...
    • Dissertation review: Johan Nyberg’s Music education as an adventure of knowledge. 

      Allsup, Randall Everett (NMH-publikasjoner;2016:5, Chapter, 2016)
      How does one generation of Swedish music teachers and students—inserted into this moment in time, and woven into the fabric of a particular context and its place—conceptualize the work they do? All research is animated by ...
    • Doing, being, becoming. Profesjonelle musikere i musikkterapiens grenseland 

      Aasgaard, Trygve (Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen beskriver et kurs i komponering ved et høysikkerhetspsykiatrisk sykehus i Liverpool i tidsrommet 2013 – 2015. Lærere ved kurset var musikere fra Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, knyttet til Musician in ...
    • Død, oppstandelse og himmelfart: Bruce Springsteens religiøse billedbruk på The Rising 

      Kvalvaag, Robert W. (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Sommeren 2002 utga Bruce Springsteen albumet The Rising. Dette var hans respons på de dramatiske hendelsene i USA 11. 9 2001. I dette kapitlet ser jeg nærmere på hva slags religiøse bilder Springsteen bruker på The Rising. ...
    • Educating music teachers in the new millennium 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      We live in times when a row of factors influence music education. Among them, people’s most significant musical experiences are reported not to originate in music education at school ; and to an increasing degree, children ...
    • Educating teachers - the X-art programme 

      Brøske, Brit Ågot (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      One of the objectives of the Lebanon project1 is to develop arts provision for children and young people in Palestinian refugee camps in South Lebanon and to promote different forms of art and culture in Lebanese schools. ...
    • Educational landscapes and the vision of culture for all 

      Kertz-Welzel, Alexandra (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      In the introductory chapter of this book, Alexandra Kertz-Welzel presents the metaphor of educational landscapes as a tool for exploring the various intentions and objectives that institutions and organisations offering ...
    • "Eg har så vondt i dag, eg orkar ingenting!" 

      Knardal, Solgunn E. (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Britt på 70 har nettopp vorte innlagt på alderspsykiatrisk avdeling. Ho har KOLS, ein mild kognitiv svikt – i tillegg til angst og depresjon. Ein anar også konturane av ei medikamentavhengighet. Ho er lidande, og heimetilværet ...
    • Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003) 

      Espeland, Magne I. (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ...