Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 497-516 of 830
-
Musikklæreren i kombinert stilling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Mange musikklærere i Norge jobber i stillingskombinasjoner med grunnskole og kulturskole i samme kommune. Dette henger sammen med nasjonale føringer gjennom blant annet lovverk og læreplanverk, men stillingene ... -
Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ... -
Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom ... -
Et musikkoncepts betydning og effekt. For generel velbefindende og helsefremme for børn med kræft i kemoterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text consists of an extract of my master´s thesis (Sanfi, 2007). It discusses a music concept, which is designed to meet bodily and psychosocial needs of children with cancer when receiving chemotherapy. The theory ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
(NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
(NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Musikkpedagogen Even Ruud
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ... -
Musikkproduksjon i psykisk helse og rusfeltet. En kvalitativ intervjustudie om implementering av et lavterskel musikktilbud i lokalt psykisk helse- og rusarbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg et lavterskel musikktilbud sin implementeringsprosess inn i lokalt psykisk helse- og rusarbeid. Tilbudet dreier seg rundt musikkproduksjon som kjerneaktivitet. For å utforske denne tematikken, ... -
Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
(Master thesis, 2002)A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very ... -
Musikktalent i grunnskolen. En forskningsbasert evalueringsstudie av Musikk på Majorstuen. Sluttrapport
(NMH-publikasjoner;2018:2, Report, 2018)Hvordan kan talentopplæring i musikk legges opp innenfor grunnskolens rammer? I 2008 gikk Norges musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt, Oslo musikk- og kulturskole og Norsk kulturskoleråd sammen om rapporten Tid for ... -
Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og ... -
«Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ... -
Musikkterapeut og sykepleier. Utfordringer og muligheter. En kvalitativ undersøkelse om kombinasjonen av de to yrkesrollene
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)I denne studien utforsker jeg kombinasjonen av rollen som musikkterapeut og sykepleier i pediatri. Jeg benytter kvalitative semistrukturerte intervjuer som forskningsmetode. Informantene er fagpersoner med erfaring fra ... -
Musikkterapeut på en sykehusavdeling for barn : helsefremmende arbeid for både pasient og miljø
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I året 2010 kunne vi feire 15 års jubileum for et kontinuerlig musikkterapeutisk nærvær ved Barneklinikken ved Oslo universitessykehus – Rikshospitalet. Denne artikkelen beskriver musikkterapeutenes arbeidsoppgaver på ... -
Musikkterapeuten i det frivillige musikklivet. Om inkludering av barn med spesielle behov i skolekorps
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Abstract ---- The purpose of this research project has been to investigate how music therapy can be used to include special-needs children in marching bands, based on the experiences and attitudes of directors. A sub-goal ... -
Musikkterapeuten og hennes hovedinstrument - En intervjustudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)SUMMARY The master thesis «The music therapist and her primary instrument» is an empirical, qualitative interview study about the music therapist’s relation to her primary instrument. This includes a look upon theories ... -
Musikkterapeuten som veileder for annet fagpersonale
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Som praktiserende musikkterapeut på 1980 og -90 tallet opplevde jeg som mange andre yrkesutøvere det Skagen (2004) kaller en storstilt veiledningsekspansjon innen yrkeslivet. Veiledning av annet fagpersonale ble etter hvert ... -
Musikkterapeutene som profesjonsgruppe i Norge
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Høsten 2006 ble det foretatt en spørreundersøkelse av musikkterapeuter som er utdannet og jobber i Norge. Undersøkelsen la grunnlaget for min masteroppgave som ble ferdigstilt våren 2007 (Hodne 2007). Formålet bak ... -
Musikkterapeutens ulike kompetanser. Tre musikkterapeuters beskrivelser av egne kompetanser i yrkesutøvelsen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne kvalitative undersøkelsen bygger på tre musikkterapeuter sine beskrivelser av egne kompetanser i musikkterapeutisk arbeid med ungdom. Studiens hensikt er å innhente mer kunnskap om hvilke egenskaper ... -
Musikkterapeuters erfaring med sangdeling. En kvalitativ intervjustudie om musikkterapeuters erfaring med sangdeling i gruppemusikkterapi.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker sangdeling i gruppemusikkterapi fra tre musikkterapeuters perspektiv. Empirien stammer fra semi-strukturerte intervju med tre norske musikkterapeuter som anvender sangdeling i ...