• Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 14 

      Holgersen, Sven-Erik; Georgii-Hemming, Eva; Nielsen, Siw Graabræk; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2013:1, Book; Peer reviewed, 2013)
      The present volume 14 of Nordic Research in Music education Yearbook includes thirteen articles. The articles introduce a wide variety of themes and approaches that reflects the extensive scope of the present interests of ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 15 

      Holgersen, Sven-Erik; Georgii-Hemming, Eva; Nielsen, Siw Graabræk; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2014:8, Book; Peer reviewed, 2014)
      The Nordic Network of Research in Music Education (NNMPF) celebrates its 20th anniversary in 2014. The network was founded in January 1994 when it launched its first Nordic conference at Schaeffergaarden in Copenhagen. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 16 

      Georgii-Hemming, Eva; Holgersen, Sven-Erik; Varkøy, Øivind; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2015:8, Book; Peer reviewed, 2015)
      Volume 16 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes 16 articles. The themes of the contributions represent a wide variety of interests within the Nordic music education community, including philosophy of music ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 17 

      Väkevä, Lauri; Georgii-Hemming, Eva; Holgersen, Sven-Erik; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2016:5, Book; Peer reviewed, 2016)
      Volume 17 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes ten articles and two research notes. The themes of the contributions represent a wide variety of interests within the Nordic music education community, ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 18 

      Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Kallio, Alexis; Pio, Frederik (NMH-publikasjoner;2017:8, Book, 2018)
      Nordic Research in Music Education Yearbook has been published since 1997 by the Norwegian Academy of Music. This Volume 18 includes seventeen articles. The themes of the contributions represent a wide variety of interests ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 19 

      Pio, Frederik; Kallio, Alexis; Varkøy, Øivind; Zandén, Olle (NMH-publikasjoner;2018:6, Book; Peer reviewed, 2019)
      Nordic Research in Music Education Yearbook has been published since 1997 by the Norwegian Academy of Music. This volume (19) includes nine articles. In the opening article Bengt Olsson and Einar Nielsen are discussing ...
    • Norse Modes : On Geirr Tveitt’s Theory of Tonality 

      Utne-Reitan, Bjørnar (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Abstract: - In his treatise Tonalitätstheorie des parallelen Leittonsystems (1937), Norwegian composer Geirr Tveitt attempts to construct a theory of tonality based on Norwegian folk music as an alternative to the ...
    • Norsk musikkterapi på 1980- og 90-tallet : en banebrytende periode 

      Almås, Bente (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Dagens mangfold av arenaer for musikkterapeuter i Norge er nok et resultat av at fagmiljøet har hatt en kontinuerlig diskusjon om musikkterapeutens rolle i samfunnet siden begynnelsen av 80-tallet. Virksomheten jeg har ...
    • “Now you see it, now you don’t”. On the challenge of inclusion in the perspective of children’s everyday musical play 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      ABSTRACT. - This article discusses children’s musical play and inclusion in everyday life settings. The Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens (2011) states that staff must “ensure that children ...
    • Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens 

      Kvamme, Tone Sæther (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ...
    • «Nye handlemuligheter» gjennom handling? 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ...
    • Nye muligheter. En eksplorativ studie av deltakeres opplevelse i musikkterapigruppe innen rusbehandling 

      Kristiansen, Daniel Løset (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2014-09-01)
      This study explores music therapy in addiction treatment. The research was done in relation to a master’s project that established a music therapy program at a residential rehabilitation center, which relates to the concept ...
    • OASE. Om kulturskoleutvikling og lokal forankring av Den kulturelle skolesekken : rapport fra et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole, kulturskole og musikklærerutdanning 

      Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2012:6, Research report, 2012)
      OASE er et kulturskole- utviklingsprosjekt som omfatter samarbeid mellom kulturskolene og grunnskoler i en rekke kommuner og studenter i musikklærerutdanning. Oase er også betegnelsen på det kunstneriske møtet – verkstedene, ...
    • "Og så skal det være god musikk". En diskursanalyse om skolekorpsdirigenter og noteforlag sine oppfattelser av "et godt skolekorpsrepertoar" 

      Aarsland, Anna Kirstine (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)
      Sammendrag - Denne oppgaven har fokus på repertoaret i norske skolekorps. Bak en konsert står det ofte en dirigent som har valgt ut musikken som spilles, men hvilke valg tar en dirigent når det jobbes med repertoar? Hvem ...
    • «Og vi er helt overbevist om at det er helse i hver sang». En intervjustudie om kordeltakelse i et helsefremmende perspektiv 

      Aarvik, Siri (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)
      Sammendrag - Denne masteroppgaven dreier seg om kordeltakelse for seniorer og utforsker hvordan seniorer som synger i kor beskriver opplevelser knyttet til egen kordeltakelse. Studien er utformet som en kvalitativ ...
    • Om musikaliska generaliseringar 

      Kaladjev, Stojan (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      The term “Musical generalizations” refers to generalizations of artefacts – signs and tools – in a music context. Issues about these generalizations are defined by means of cultural historical activity theory. Musical ...
    • Om tilfeldigheter og valg 

      Bakken, Sissel Johanna (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
      I tilbakeblikk, som pensjonert musikkterapeut, slår det meg hvor stor betydning tilfeldighetene har hatt i livet mitt. Å ta valg. Legge planer. Være målrettet. Den frie vilje, evnen til å skjelne mellom godt og vondt. Ta ...
    • The omnivorous voice: Exploring the pluralities of vocal behaviors, vocal aesthetics, and vocal tastes in contemporary (American) musical theatre 

      von Germeten, Guro (NMH-publikasjoner;2023:8, Doctoral thesis, 2023)
      Abstract - Musical theatre is a rapidly changing art form integrating and absorbing a wide range of musical genres and styles to its repertoire of musical works. As a result, the art form’s vocal-musical styles are in ...
    • On Heidegger’s relevance for a phenomenologically oriented music Didaktik: The unheard 

      Pio, Frederik (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)
      ABSTRACT This article investigates Heidegger’s relevance for a phenomenologically oriented music Didaktik. To do this, it considers Heidegger’s ontological approach in terms of its partial difference from the Husserlian ...
    • On pluralism, inclusion, and musical citizenship 

      Allsup, Randall Everett (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      In an age of international wealth insecurity, countries around the world are putting increasing pressure on public schools to prepare young people to compete in the new global marketplace. Using quantifiable measures as ...