• On pluralism, inclusion, and musical citizenship 

      Allsup, Randall Everett (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      In an age of international wealth insecurity, countries around the world are putting increasing pressure on public schools to prepare young people to compete in the new global marketplace. Using quantifiable measures as ...
    • Oppfattet kvalitet i skolekorps i Telemark 

      Popadic, Cedomir (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)
      Abstract. - In the April 2013 a questionnaire was conducted among school band musicians in Telemark county (Norway). The main goal of the stydy was to evaluate how the perceived quality in school band drive musicians’ ...
    • Opplevelsen av flyt sett i et helseperspektiv. En kvalitativ intervjuundersøkelse med deltagere på Taketina-rytmekurs 

      Hallanger, Heidi Maria (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)
      This thesis focus attention to the phenomenon of flow, examining wether the experience of flow may have health benefits for participants at a Taketina rhythm course. Theoretical aspects emphasized are related to ...
    • Opplæring i barnekor med kirken som læringsarena. Trosopplæring i et dannelsesperspektiv 

      Stuksrud, Yngvild Wattum (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2019, Master thesis, 2019)
      Denne oppgaven omhandler hvordan barnekorarbeidet i Den norske kirke kan være et bidrag i kulturell dannelse og også et bidrag i kirkens satsning på trosopplæring. Det mangler studier som ser på dannelses- og trosopplæri ...
    • Oppskrift på fem høns 

      Abildgaard, Olav Andreas (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2022, Master thesis, 2022)
      Målet med prosjektet har vært å skape og ta i bruk en metode for komponering av musikk, hvor musikken har en tydelig musikalsk identitet. Metoden er basert på mine egne erfaringer som komponist og er i utgangspunktet tenkt ...
    • Opptak som verkty i songundervisning 

      Dahlberg, Sara Pernille (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2015-08-24)
      Abstract Music technology is an important part of everyday life for most people, and offers a wide variety of possibilities for the teacher. Systematic use of recording equipment represents an interesting starting point ...
    • Organisering av norsk musikkterapi i pediatri. En kvalitativ intervjuundersøkelse 

      Ærø, Stine Camilla Blichfeldt (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-26)
      Sammendrag. - Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som beskriver og undersøker forholdene for norsk musikkterapi i pediatri i et organisasjonsperspektiv. Gjennom intervjuer med musikkterapeuter og ledere ved fem ...
    • Organized time. Strategies for transmedial composition 

      Blom, Christian (Research report, 2017)
      Organized Time - Strategies for Transmedial Composition About the project. - The language that surrounds forms of art where several medias meet, is by no means standardized. Blom thinks of the complete category, several ...
    • Orgelkomponisten Herbert Howells. En praktisk-teoretisk studie av Howells sine orgelverker, med fokus på fire komposisjoner skrevet mellom 1915 og 1958 

      Takle, Espen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)
      Sammendrag. - Orgelkomponisten Herbert Howells er en masteroppgave som omhandler aspekter ved og innfallsvinkler til det å spille Howells sine verker for orgel. Oppgaven tar innledningsvis for seg noen tanker knyttet til ...
    • "Orkester fra dag en!" En studie av strykeropplæringskonseptet Junior Strings 

      Hansen, Hilde Sponberg (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2017)
      SAMMENDRAG. Det har vært lite forskning på instrumental undervisning og læring som finner sted i en spesifikk kulturelle og sosiale kontekster. I denne oppgaven er målet mitt å beskrive et bestemt strykeropplæringskonsept ...
    • "Orthodox St.Mathew Passion” op.181. Et forsøk på forstå og forklare et ufremført mesterverk gjennom analyse og praksis 

      Shulga, Sergey (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2020, Master thesis, 2020)
      Sammendrag - Denne oppgaven handler om ”Orthodox St.Mathew Passion” op.181 av Kjell Mørk Karlsen. Forståelsen av hvordan dette verket er bygget opp og hvilke utfordringer man kan møte under innstudering og framføring av ...
    • Overgangsritual og musikkterapi. En litteraturstudie om teoretiske perspektiver på terapeutisk endring 

      Golubovic, Jelena (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2015-07-08)
      English abstract - - - - The aim of music therapy is to create a therapeutic change. One way of understanding that process is through the concept of a “rite of passage”. This thesis employs a detailed analysis of the ...
    • Ömsesidig nyfikenhet och respekt – fenomenologisk didaktik som utgångspunkt för musikundervisning i grundskolans lägre åldrar 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Mutual curiosity and respect – phenomenological Didaktik as a point of departure for music education in primary schools In the music educational discussions of today, the engagement regarding youngsters’ musical everyday ...
    • Pandemi og Musikkterapi. En kvalitativ intervjustudie om musikkterapi og demensomsorgen i lys av COVID-19 pandemien 

      Wilson, Sunniva (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)
      Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg temaet musikkterapi og demensomsorgen i lys av COVID- 19 pandemien. Temaet spesifiserer seg innenfor sykehjem under perioden året 2020 til dags dato, og tar utgangspunktet i ...
    • PARTICIPATION: A combined perspective on the concept from the fields of informatics and music and health 

      Stensæth, Karette; Holone, Harald; Herstad, Jo (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Words and concepts are interpreted differently in different fields. In this article, Stensæth, together with Harald Holone and Jo Herstad, takes an interdisciplinary stance to elaborate upon the central project notion of ...
    • Partner organizations in the Lebanon Project 

      Storsve, Vegar R. (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      As the Lebanon Project has consolidated itself over the years, a network including both Lebanese and Norwegian organizations has gradually evolved. All the partners are important for the project’s goals as well as the ...
    • Past R&D activities on the Lebanon project 

      Brøske, Brit Ågot (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      This anthology introduces and describes the Lebanon project1, a development project which has been running for more than a decade. Annual reports have been produced detailing the activities and actions that have been carried ...
    • Paul Nordoff og Clive Robbins i Norge 1968 - 1977 

      Næss, Tom (Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Dette historiske tilbakeblikket omfatter noen av de viktigste begivenhetene i norsk musikkterapihistorie på 60- og 70-tallet. På denne tiden hadde det legendariske musikkterapiteamet Paul Nordoff og Clive Robbins stor ...
    • Pauline spiller blues. Musikkterapi som pedagogisk metode i skolen 

      Obrestad, Jarle (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg overtok timene med Pauline høsten 2015. Som musikkterapeut er jeg utdannet innen en faglig tradisjon som baserte seg på Nordoff og Robbins sin improvisatoriske metode Creative music therapy (1977) og Tom Næss sin variant ...
    • På barrikadene. En studie om idégrunnlaget i norsk musikkterapi 

      Drøsdal, Adrian Wangberg (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-10-24)
      This project focuses on the basic assumptions of Norwegian music therapy. The thesis is formed as a multiple-case-design in which the author studies 9 dissertations submitted for the degree of Doctor Philosophy. Ideas from ...