Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 692-711 of 822
-
Spill på kroppen : om bruk av berøring i musikkterpeutisk arbeid med barn med multifunksjonshemming
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-11-28)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er kroppslig samhandling i musikkterapi. Den mer avgrensede problemstillingen jeg skal utforske videre er: Hvordan bruker musikkterapeuter berøring i samhandling med barn ... -
Språk på musikkmåten. En studie om bruk av musikkaktiviteter i ei språk- og musikkgruppe for å stimulere førskolebarn til aktiv bruk av språk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)The study is based on connections between music and language, and explores how participation in musical activities can help stimulate pre-school aged children’s active language. The thesis says: “In what way can participation ... -
"Stemmene vil alltid leve": Låtskriving som helseressurs etter 22. juli
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Denne teksten tar for seg låtskriving som helseressurs. Teksten presenterer intervjuer med tre kvinner som skrev egne låter som en respons på den mørke fredagen i Norges historie, 22. juli 2011. Mennesker trøstes, æres og ... -
Stemmer fra innsiden
(NMH-publikasjoner;2020:1, Book, 2019)Bente Almås har siden 2011 utviklet prosjektet Musikk i fengsel, der studenter fra Norges musikkhøgskole deltar med ulike konserter og workshoper. Denne boka gir leseren noen fortellinger fra dette unike musikkprosjektet, ... -
Stockholms Musikpedagogiska Institut 50 år – en tillbakablick
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)In the autumn of 1960 seven people met in Stockhom to found a (private) institute for music-teacher education destined to become an alternative to the established (public) conservatories. This was a clear reaction against ... -
Storycomposing in music therapy. A collaborative experiment with a young co-researcher
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text describes how a young person interprets his own musical creations created in a meaning reconstruction process after a traumatic loss. He investigates his own music therapy process as a co-researcher with a ... -
Strategies in jazz guitar improvisation
(NMH-publikasjoner;2015:7, Doctoral thesis, 2015)What strategies are used in professional jazz guitar improvisation? This project finds that three main strategies are used by professional jazz guitarists; a basic coding strategy named chunking, an extended coding strategy ... -
Stress påvirker hjertets rytme. Effekt av musikkterapi og biofeedback
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-28)Abstract - Background: Stress, both at work and in private life, has long been resistant to human development and well-being. Studies indicate that music therapy can help reduce problems in this area, in a cost efficient ... -
Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva ... -
Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Jeg ønsker med denne artikkelen, gjennom argumentasjon hentet fra moderne kunnskap om tilknytnings- og utviklingsteori, og gjennom kliniske eksempler, å vise at strukturert lek med vekt på bevegelses- og stemmeuttrykk kan ... -
Student music teachers' learning trajectories. A relational perspective
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we take the concept of ‘communities of practice’ (Wenger, 1998, 2006) as our way of entry into studying conditions for the formation of student music teachers’ learning trajectories (ibid.): the paths that ... -
Student music teachers’ learning and its relations to identity
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)The increased attention towards educational quality in higher education is a global phenomenon. Quality agencies exist in almost every country and evaluations, subject assessments and audits proliferate. Among the concerns ... -
Studenter med intellektuell funktionsnedsättning i rytmikundervisning inom högre musikutbildning: subjektspositioner, identitet och kunskapsbildning
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)This article is based on a larger research project where the overall ambition is to critically discuss the encounter between students with intellectual disabilities and the Academy of Music. The aim of the article is to ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ... -
Students' attitudes to aural training in an academy of music
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Academic article, 2009)Aural training is part of any higher music education. The discipline is compulsory and traditionally aural training is considered a theoretical discipline in spite of its obvious practical character. There is a need for ... -
Style Brillante: Piano technique in Performance Practice of early 19th century. Critical reflection
(Research report, 2011)The goal with my project was to investigate different piano traditions of early 1800s, and to find out how the development of technique 1800s interacted with,- and probably influenced - musical language (or style), in light ... -
Subtil flersjiktighet. En styrende idé i komposisjonsarbeidet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Jeg har gjennom masteroppgaven vist hvordan jeg har forstått og arbeidet med begrepene subtil flersjiktighet og subtil flertydighet, og ved å vise i noen av mine nyere verk hvordan jeg tenker og arbeider med ideer som er ... -
Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Denne artikel handler om supervision af novicemusikterapeuter, dvs. studerende eller nyuddannede med ingen eller lille erfaring i musikterapeutisk arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Ud fra et ... -
Supervisjon som ressurs for ferdigutdannede musikkterapeuter
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Mye tyder på at norske musikkterapeuter i liten grad benytter seg av supervisjon/ eiledning etter avsluttet utdanning (Eckhoff & Grøndahl 2006). Vi tror det trengs mer kunnskap om hva supervisjon/veiledning kan bidra med ...