Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 93-112 av 830
-
Det er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagen
(Norges Musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til ... -
«Det er ingen som dømmer her». En kvalitativ studie av barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven omhandler barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir for jenter, trans og ikke-binære. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og søker svar ... -
Det er jo bare støy og lyder! - En studie av musikalsk utbytte ved bruk av digitale verktøy i komposisjonsundervisning på ungdomstrinnet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-09-27)I 2006 ble det nye læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet (LK06), innført i skolen. Sentralt i dette dokumentet er innføringen av bruk av digitale verktøy, altså datamaskiner for det meste, noe som både er knyttet ... -
«Det er mestring for meg. Det ska'kke så mye til». En kvalitativ intervjuundersøkelse om mestring i eldreomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om mestring i eldreomsorgen. Ved å ta utgangspunkt i helsepersonell sine beskrivelser og tolkninger av mestring hos beboere ved en avdeling søker denne oppgaven svar på følgende ... -
Det etniske steget. En drøfting av kulturelt mangfold i pedagogiske tekster for musikk for norsk ungdomsskole
(NMH-publikasjoner;2015:9, Doctoral thesis, 2015)English summary. - This dissertation “The Ethnic Move – A discussion on cultural diversity in pedagogical texts for Norwegian secondary schools” deals with issues concerning cultural diversity within Norwegian society and ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Det orkestrale klaveret. Orkesteret som metafor for utforskning av klaverklang. Refleksjon over prosjektet
(Research report, 2019)Det orkestrale klaveret - I dette prosjektet vil Lindberg utvikle og utforske klaverspill gjennom å imitere symfoniorkesteret og dets instrumenter, noe han kaller å spille orkestralt eller et orkestralt klaverspill. ... -
Det som finnes akkurat nå. En kvalitativ, hermeneutisk og opplevelsesorientert studie av fenomenet flyts relevans i musikkterapeutisk arbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Flow is a central subject within music therapy practice. In literature, it’s described through several different terms, and these provide different therapeutic meanings to the client depending on the approach. ... -
Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Music reading and writing are regarded as useful skills for musicians in many genres. As a means to communicate, written music is a useful tool both for composers, musicians and musicologists. Discussions concerning whether ... -
Determinants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship
(NMH-publikasjoner;2017:2, Doctoral thesis, 2017)Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi ... -
Development of family-centred care informing Nordic neonatal music therapy
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract. - Since the 1990s, the concept of family-centred care, where the family and healthcare staff share responsibility for the infant’s hospital care, has been part of an ongoing paradigm shift in neonatal care globally. ... -
The development of form-awareness by means of aural sonology
(Master thesis, 2009)In this Master thesis I wish to examine the benefit that performance students and musicians can have from the ability to use aural sonological analysis as an aid in the approach and presentation of contemporary music to ... -
Dialogue on Intersubjectivity: Interview with Stein Bråten and Colwyn Trevarthen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)It is a sunny afternoon at Holmen Fjord hotel in Asker, outside Oslo. Stein Bråten and Colwyn Trevarthen, two international Nestors and authorities within infancy and communication research, are invited to a luncheon, ... -
Didaktisk kompetence i kunstneriske musikuddannelser. En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)Case studies of music educators were conducted with a double purpose: on the one hand to describe educators' teaching activities and reflections, and on the other hand to develop some general principles of competence in ... -
Difference is a teacher. A qualitative study of the benefits of music therapy with refugees and/or asylum seekers in Australia and Norway.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Asylum seekers and refugees are growing in numbers all around the world, and research usually focus on these three settings: the post migration-context, in refugee-camps and in resettlement-contexts. Research ... -
A differential play of forces. Transcendental empiricism and music
(NMH-publikasjoner;2023:4, Doctoral thesis, 2023)Abstract - This dissertation is a philosophical study of transcendental empiricism in musical contexts. It presents a reading of Gilles Deleuze and Félix Guattari’s philosophical apparatus and explores how music can be ... -
Digital musikkproduksjon i kulturskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en studie av kulturskolens fagtilbud innenfor digital musikkproduksjon. I kulturskolesammenheng er dette et fagtilbud som har vokst frem i løpet av de siste 10-15 årene, og som det ... -
Discourses on music in Swedish primary and preschool teacher education
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)This study investigates prevailing discourses on music in the field of creative arts in Swedish teacher education for primary school and preschool, following the programme based on the 1999 teacher education reform. The ... -
Dissertation review: Johan Nyberg’s Music education as an adventure of knowledge.
(NMH-publikasjoner;2016:5, Chapter, 2016)How does one generation of Swedish music teachers and students—inserted into this moment in time, and woven into the fabric of a particular context and its place—conceptualize the work they do? All research is animated by ...