Browsing NMH Brage by Author "Vist, Torill"
Now showing items 1-9 of 9
-
Arts-based research in music education – general concepts and potential cases
Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT In this article, the topic of arts-based research in music education is investigated by presenting different general concepts related to arts in research, and discussing them in relation to the author’s own ... -
Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience
Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ... -
Følelseskunnskap og helse — musikk og identitet i et kunnskapsperspektiv
Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I forbindelse med doktorgradsarbeidet ”Muligheter for følelseskunnskap” ble det dokumentert at musikkopplevelse kan erfares som et medierende redskap for følelseskunnskap, og også at følelseskunnskapen kan knyttes til ... -
Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget?
Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Emotion knowledge – a field of knowledge in music education? This article presents music experience as a mediating tool for emotion knowledge, and further discusses emotion as a field of knowledge in music education. – The ... -
Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
Vist, Torill (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
«Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk
Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ... -
Then certain songs came : music listening in the grieving process after losing a child
Vist, Torill; Bonde, Lars Ole (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)In this article we investigate the affordances of music listening during a parent’s grieving process following the loss of a child, and what these affordances may tell us about music and grieving processes more generally. ...