• Editor’s foreword 

      Stensæth, Karette (Series from the Centre for Music and Health;8, Others, 2014)
      ------- The present volume, which is the eighth anthology published in this Series by the Centre for Music and Health at the Norwegian Academy of Music, presents a compilation of articles that explore the many intersections ...
    • Educating music teachers in the new millennium 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      We live in times when a row of factors influence music education. Among them, people’s most significant musical experiences are reported not to originate in music education at school ; and to an increasing degree, children ...
    • Educating teachers - the X-art programme 

      Brøske, Brit Ågot (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      One of the objectives of the Lebanon project1 is to develop arts provision for children and young people in Palestinian refugee camps in South Lebanon and to promote different forms of art and culture in Lebanese schools. ...
    • Educational landscapes and the vision of culture for all 

      Kertz-Welzel, Alexandra (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      In the introductory chapter of this book, Alexandra Kertz-Welzel presents the metaphor of educational landscapes as a tool for exploring the various intentions and objectives that institutions and organisations offering ...
    • "Eg har så vondt i dag, eg orkar ingenting!" 

      Knardal, Solgunn E. (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Britt på 70 har nettopp vorte innlagt på alderspsykiatrisk avdeling. Ho har KOLS, ein mild kognitiv svikt – i tillegg til angst og depresjon. Ein anar også konturane av ei medikamentavhengighet. Ho er lidande, og heimetilværet ...
    • Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003) 

      Espeland, Magne I. (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ...
    • Empowering girls as instrumentalists in popular music. Studying change through Engeström’s cultural-historical activity theory 

      Nysæther, Eyolf Thovsen; Schei, Tiri Bergesen (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      ABSTRACT - This article contributes new knowledge about the music educators’ role in informal learning settings, and potentials for empowering girls to transcend gender norms characteristic of popular music. Specifically, ...
    • En etterlengtet klem - men kun fredager... 

      Bentsen, Sigurd (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg hadde noen få timer med Bjarne det andre året han gikk i videregående skole, i en klasse for funksjonshemmede elever. Han var rammet av cerebral parese, hadde store lammelser, også i kjevepartiet, slik at det var ...
    • En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande 

      Hultberg, Cecilia K. (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      This article presents a cultural-psychological model of musical learning, based on results from several longitudinal case studies consisting of many-sided data collected in different contexts of making music. Here the ...
    • En ressursorientert musikkterapi 

      Rolvsjord, Randi (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Å utforske hva et ressursorientert perspektiv på musikkterapi kan innebære for arbeid innenfor psykisk helse og omsorg har vært fokus for min forskning de siste årene. Jeg har gjort en kvalitativ forskningsstudie basert ...
    • Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning 

      Watne, Åshild; Nymoen, Kristian (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ...
    • Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken 

      Onsrud, Silje Valde (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ...
    • Erfaringer fra utdanningsprogrammet X-art 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske Danielsen (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      En av målsettingene for Libanonprosjektet1 er å utvikle kulturtilbud for barn og unge i de palestinske flyktningleirene i Sør-Libanon, samt å fremme bruken av forskjellige former for kunst og kultur i libanesiske skoler. ...
    • Et dialogisk perspektiv på musikk som terapi 

      Garred, Rudy (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Det har vært vanlig å skille mellom to hovedformer for musikkterapi: Musikk i terapi, og musikk som terapi. Musikk i terapi er bruken av musikk innenfor allerede etablerte former for praksis hvor musikken ikke selv er ...
    • Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning 

      Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ...
    • Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi 

      Ruud, Even (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ...
    • Et musikkprosjekt for helse, utvikling og konfliktløsning. En fotoreportasje fra Libanon 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Norges musikkhøgskole (NMH) har gjennom ti år sendt sine musikkpedagogikkstudenter til en palestinsk flyktningleir i Libanon. Førstelektor ved NMH, Vegar Storsve, sammen med musikkpedagogkollega Petter Barg, har systematisk ...
    • Ethical implications of music education as a helping profession 

      Regelski, Thomas A. (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      As professionals, music teachers are faced with a range of ethical responsibilities that are tied to the particular benefits that the music education profession, by its very existence, promises to contribute to graduates’ ...
    • Etiske aspekter ved musikkterapeutisk forskning og utviklingsarbeid 

      Mohlin, Mie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Gjennom de forskjellige faser i forskningsprosessen, vil forskeren møte ulike etiske utfordringer og problemstillinger der noen er av mer generell karakter og andre spesifikt knyttet til det aktuelle prosjektet. Hvilke ...
    • Evaluating the Subjective Effects of Microphone Placement on Glass Instruments 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      We report on a study of perceptual and acoustic features related to the placement of microphones around a custom made glass instrument. Different microphone setups were tested: above, inside and outside the instrument and ...