• Artist or researcher? Tradition or innovation? Challenges for performing musician and arts education in Europe 

      Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Gies, Stefan; Johansson, Karin; Rolle, Christian; Varkøy, Øivind (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter, 2016)
      This research note presents an overview of Discourses of Academization and the music Profession in Higher Music Education (DAPHME). DAPHME is a three-year research project, commencing in January 2016 and ending in December ...
    • Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning 

      Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ...
    • La oss snakke om kvalitet. Et forsøk 

      Varkøy, Øivind (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Jeg har alltid hatt problemer med forestillinger om at kvalitet kun er noe hver enkelt av oss tillegger fenomenene i verden, at «kunstnerisk kvalitet» er noe som noen tillegger musikk fordi de har makt til å gjøre det (jf. ...
    • Professor Andersen og vi. Om musikk, eksistens og møtetenkning 

      Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten kretser omkring Otto Friedrich Bollnows eksistenspedagogiske tenkning. Møte-begrepet står sentralt. Det er tre grunner til dette. For det første kan begrepet være særlig aktuelt når troen på det saliggjørende ...
    • The role of music in music education research : reflections on musical experience 

      Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner; 2009, nr 8, Academic article; Peer reviewed, 2009)
      First in this article the role of theories of musicology in music education research is considered. Second, the case in point is examined where the focus of music education research is brought bo bear directly on music ...
    • Sangene som samlet oss 

      Varkøy, Øivind (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Det hender at sanger samler og manifesterer felles forståelser av verden hos en gruppe mennesker. Det hender at sanger trøster. Og det hender at sanger virker dannende. I det følgende vil jeg drøfte sangene Til ungdommen ...
    • The changing concept of aesthetic experience in music education 

      Fossum, Hanne; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      The article’s goals are to contribute to the clarification of the term aesthetic experience used in the context of music education, and to discuss different interpretations of Kant in this context. As the musical aesthetic ...
    • Væren og makt. Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser 

      Angelo, Elin; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This article takes the form of a discussion about experiences and understandings of instrumental music teaching where Martin Heidegger's philosophy, that seeks an authentic being within art, and Michel Foucault's ...