• Arts-based research in music education – general concepts and potential cases 

      Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)
      ABSTRACT In this article, the topic of arts-based research in music education is investigated by presenting different general concepts related to arts in research, and discussing them in relation to the author’s own ...
    • Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience 

      Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ...
    • Følelseskunnskap og helse — musikk og identitet i et kunnskapsperspektiv 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I forbindelse med doktorgradsarbeidet ”Muligheter for følelseskunnskap” ble det dokumentert at musikkopplevelse kan erfares som et medierende redskap for følelseskunnskap, og også at følelseskunnskapen kan knyttes til ...
    • Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget? 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Emotion knowledge – a field of knowledge in music education? This article presents music experience as a mediating tool for emotion knowledge, and further discusses emotion as a field of knowledge in music education. – The ...
    • Hva slags fag er musikk – i barnehagen? 

      Vist, Torill (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ...
    • «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ...
    • Then certain songs came : music listening in the grieving process after losing a child 

      Vist, Torill; Bonde, Lars Ole (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      In this article we investigate the affordances of music listening during a parent’s grieving process following the loss of a child, and what these affordances may tell us about music and grieving processes more generally. ...