• Musikkterapi versus musikkpedagogikk i et musikkteknologisk undervisningsprosjekt 

      Johnsen, Pål (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Fordi jeg selv er utdannet både som musikkpedagog og musikkterapeut, har det alltid vært relevant for meg å se nærmere på forholdet mellom musikkterapi og musikkpedagogikk. Ikke bare har musikkterapi de siste årene utviklet ...
    • Den levende pausen : en studie av pausebegrepet og pausens betydning i utøvende praksis 

      Sørby, Marthe (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Temaet for studien er pause, og fokuset mitt er opplevelser av fenomenet. Med dette vil jeg presisere at studien er en utforsking av et fenomen som er tilstede i musikkterapeutisk praksis, men at pause ikke er tilknyttet ...
    • En studie av den klassiske nordindiske sjangeren thumri og folkemusikksjangeren maand 

      Bansal, Harpreet (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne ; 2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Min masteroppgave består av en introduksjonsdel og en analysedel. Første del er en innføring i klassisk nordindisk musikk og folkemusikk fra provinsen Rajasthan. I denne delen har jeg valgt å skrive utfyllende om den ...
    • "Getting into the groove" : en diskusjon om groove og musikkterapi 

      Hanssen, Henning Brøvig (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes ...
    • Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning 

      Schüren, Imke Wilhelmine (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)
      Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ...
    • Liturgisk vokalmusikk i den katolske kirke i Norge 1843-2011 

      Strazynski, Sara (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Den liturgiske vokalmusikken i Den katolske kirke i Norge er et meget stort tema – både fordi det foreligger mye musikalsk materiale å ta hensyn til, og fordi det er snakk om en lokal utvikling i et verdensomspennende ...
    • ”Nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon : en utforskende teoretisk studie 

      Webb, Hanne Cecilie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Denne studien ble til på bakgrunn av at jeg ble oppmerksom på et fenomen som i særlig grad berørte meg i musikkterapeutisk praksis. Jeg valgte å kalle fenomenet ”nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon, og denne studien ...
    • Spill på kroppen : om bruk av berøring i musikkterpeutisk arbeid med barn med multifunksjonshemming 

      Johansson, Kjersti (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-11-28)
      Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er kroppslig samhandling i musikkterapi. Den mer avgrensede problemstillingen jeg skal utforske videre er: Hvordan bruker musikkterapeuter berøring i samhandling med barn ...
    • Liturgisk musikk i Den norske kirke 1889-2009 : musikkmateriale og faktisk bruk 

      Skullerud, Øystein (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2010, Master thesis, 2012-01-25)
      Fra annen halvdel av 1800-tallet og fram til i dag har Den norske kirke gjennomgått vesentlige forandringer: Da konventikkelplakaten ble opphevet i 1842, hadde ikke kirken lenger monopol på den offentlige gudsdyrkelse og ...
    • God praksis 

      Tobiassen, Merete Lippert (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2012-03-08)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt praksisundervisningen ved masterstudiet i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole. Praksisundervisning omtales ofte som musikkterapeutenes ”hovedinstrument” og er således et svært viktig ...
    • Musikkterapi og anerkjennelse. Hva er anerkjennelse i musikkterapien og hvordan beskriver musikkterapeuter dette? 

      Johansen, Siri Hjorth (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2012-03-08)
      Fokuset i denne undersøkelsen har vært på fenomenet anerkjennelse. Hva som ligger i begrepet anerkjennelse, og hva det er i musikkterapien som sammenfaller med begrepet. Min egen interesse av hvordan musikkterapeutens ...
    • Hva er jazzbassundervisning? : en diskursanalyse av undervisningspraksiser på jazzbass i høyere musikkutdanning 

      Reithaug, Audun (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk, Master thesis, 2012-04-25)
      Hva er jazzbassundervisning? Det kan virke som et enkelt spørsmål. Allikevel finnes det ikke noe entydig svar på det. De fleste som har hatt eller gitt denne type hovedinstrumentundervisning har nok en klar formening om ...
    • En realisering av verket Science Fictions av Bjørn Fongaard, 1. sats 

      Kjelsås, Trond (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkteknologi;2011, Master thesis, 2012-04-26)
      Denne oppgaven handler om hvordan man i 2011 kan ta et uspilt grafisk partitur fra 1964 og fremføre det på en scene. Ikke som et avspillingsverk, slik vanlig praksis var (og fortsatt er) med lydbåndsmusikken på 50- og ...
    • Musikkterapi og flow. En diskusjon omkring en mulig utdypning av musikkterapien 

      Nilsen, Gunvor Bøylestad (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-05-31)
      Denne masteroppgaven diskuterer om teori om flow kan utdype musikkterapien. Gjennom en kvalitativ, hermeneutisk teoristudie blir dette temaet drøftet. De teoretiske perspektivene som danner grunnlag for diskusjonen er fra ...
    • Sigiya Ngengoma! Significance of participation in the Field Band Foundation of South Africa 

      Neverdal, Ellen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-06-06)
      The Field Band Foundation is a non-governmental organisation (NGO) and was established in 1997 to give young South Africans from economically and socially challenged backgrounds, opportunities to learn life skills and ...
    • Meistringsopplevingar og musikkterapi : - ei intervjuundersøking 

      Nebelung, Ingeborg (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-06-11)
      Formålet med denne studien er å skaffe innsikt i korleis musikkterapeutar forstår omgrepet meistringsopplevingar, og kor sentralt dei meiner fenomenet er i musikkterapeutisk praksis. Eg ønsker å samle inn og skildre ulike ...
    • Musikk i norsk - "Bokstaver, musikk og bevegelse" : læreres erfaringer med et undervisningsopplegg med norsk og musikk 

      Larsen, Marit Elfström (Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;2006, Master thesis, 2012-08-15)
      Det danske verket "Bokstaver, musikk og bevegelse" av Helle Couppé er blitt brukt i norske grunnskoler i mer enn et tiår. Underrubrikken "Lesing på musisk-kreativt grunnlag" indikerer at elementer av musikk og annen ...
    • Klassisk sangpedagog vs. rytmisk repertoar : en undersøkelse av sangundervisning i videregående skole 

      Romme, Ive Buch (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2012-08-15)
      Sjangerproblematikk er et spennende og relevant tema i en tid der det kreves at sangpedagoger har kompetanse på stadig flere ulike typer musikk. Som sangpedagog i kulturskole, videregående skole og høgskole møter jeg daglig ...
    • Sangundervisning i rock med utgangspunkt i sjangerens estetikk 

      Hasund, Ingvild (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-15)
      Fagområdet for rytmisk sang vokser, både i form av at rytmisk sang har fått en selvfølgelig plass ved musikkutdanningsinstitusjoner, og i form av utdanning av flere rytmisk skolerte sangpedagoger. Denne avhandlingen ...
    • Helseopplevelser i kor : en spørreskjemaundersøkelse i et ’Alle kan synge’-kor 

      Remmen, Hanna Ådnøy (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-15)
      The theme of this study is choir and health. My topic of research is: Could choir singing be important for the experience of health? If so, in what way? The method is based on a survey, which was done electronically in an ...