dc.contributor.author | Evang, Hanne Kihlman | |
dc.date.accessioned | 2011-03-16T13:35:27Z | |
dc.date.available | 2011-03-16T13:35:27Z | |
dc.date.issued | 2011-03-16T13:35:27Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172464 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Problemstilling for oppgaven er: Hva slags forståelse konstrueres om musikkundervisning med elever med spesielle behov innen det musikkpedagogiske feltet i Norge? Selv om det her dreier seg om et relativt smalt og lite utforsket område innen det musikkpedagogiske feltet, relaterer det seg til feltet som helhet, noe som gir et utall muligheter når det gjelder tilnærming og metoder. Ved at jeg har vektlagt forståelse har jeg innsnevret tilnærmingen til å dreie seg om kunnskapskonstruksjon. Dette gir imidlertid også et vell av muligheter, da det musikkpedagogiske feltet består av en rekke aktører som på ulike måter konstruerer sin kunnskap. Dette foregår også på mange ulike arenaer og gjennom mange ulike relasjoner, og alt fra musikkpedagogiske forelesninger til elevenes måte å snakke om seg selv på kunne være fruktbare ”veier inn” til å finne ut noe om dette. Jeg valgte å bli ved skrivebordet og å benytte tekst, i ordets mest tradisjonelle forstand, som kilde. Gjennom litteraturstudier har jeg dannet meg en forståelse av feltets historie i forbindelse med elever med spesielle behov. Dette har fungert som en ramme i undersøkelsen av det som kan kalles mine empiriske data i denne oppgaven: tekster fra to lærebøker i musikkdidaktikk. Tekstene jeg har valgt å analysere er hentet fra bøkene Musikkdidaktikk for grunnskolen av Odd-Magne Bøe (2005) og Sanger, septimer og triangler - Musikk i skolen av Randi Margrethe Eidsaa og Gro A. Kamsvåg (2004). Jeg har valgt å bruke disse tekstene som eksempler på musikkpedagogisk diskurs, for å finne ut noe om den forståelsen som konstrueres i feltet. Jeg vil også sette dette inn i en større sammenheng, med mer generelle betraktninger av feltet når det gjelder min tematikk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010 | |
dc.subject | musikkpedagogikk | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.title | En inkluderende musikkpedagogikk? : diskursanalytiske betraktninger rundt musikkpedagogikkens forhold til musikkundervisning med elever med spesielle behov | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.source.pagenumber | 113 s. | en_US |