dc.description.abstract | I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes til musikkterapeutisk praksis. Jeg vil diskutere hvordan ”groove” og det ”å groove” er et relasjonelt fenomen, hvordan «groove” og det ”å groove» kan ses som mulighet for kroppslig opplevelse og videre hvordan groove som struktur kan tilby trygge rammer i terapeutisk improvisasjon.
Implisitt i tematikken av denne masteroppgaven ligger det en overbevisning om at det å musisere, enten ved en instrumentaktivitet eller sang, innebærer mer enn opplevelsen av det auditive eller det klanglige resultatet av hva vi spiller eller synger. Ved siden av å produsere lyd på instrumenter og oppleve den spilte musikken som lyd, er det å musisere, eller som jeg vil fokusere på i denne oppgaven – ”å groove”, også en kroppslig opplevelse. Innenfor oppgavens faglige fokus, musikkterapi, ser jeg det ”å groove” som et relasjonelt fenomen. Slik jeg ser det innebærer opplevelsen av «å groove» et intersubjektivt møte mellom musikerne, eksempelvis mellom terapeut og klient. Slik ser jeg det ”å groove” som noe vi kan oppleve sammen og som kan bidra til å knytte bånd mellom mennesker.
På bakgrunn av hvordan jeg ser det ”å groove” som et kroppslig- og relasjonelt fenomen, har jeg formulert følgende problemstilling:
Hvordan kan jeg, på bakgrunn av utvalgte teorier og litteratur, forstå ”groove” som mulighet for endring innen musikkterapien? | en_US |