Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning
Master thesis
View/ Open
Date
2011-10-12Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [283]
Abstract
Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele yrkeslivet, med organisten som sin egen lærer.
Jeg er også musikkpedagog og ut fra dette perspektiv er jeg interessert i spørsmål omkring tilrettelegging av undervisning i improvisasjon slik at dette støtter både læring og kreativitetsutvikling. Ved å forske på undervisning i orgelimprovisasjon i kirkemusikkutdanningen ønsker jeg å knytte sammen begge interesser og håper å kunne dra nytte av erfaringene mine i begge fagfelt.
Forskningstemaet mitt er undervisning i orgelimprovisasjon, med en spesiell interesse for læreres erfaringer med en undervisning som prøver å ivareta både læring av konvensjonene som tilhører improvisasjonsstilen og rom til utvikling av kreativitet. Lærerens oppfattninger av faget og utfordringene i faget, lærernes fagsyn (Hanken&Johansen 2003), påvirker valg av innhold og metodene for undervisningen. I orgelimprovisasjonsundervisningen vil lærernes oppfatninger påvirke hvilke oppgaver blir gitt av lærerne og hva lærerne legger vekt på i sine tilbakemeldinger. Ved læring og kreativitetsutvikling er oppgavestillingen og tilbakemeldinger viktige faktorer (Hallam 2006). Jeg mener derfor at det er interessant å spørre lærerne i faget hva de opplever som utfordringer i faget og hvilke erfaringer de har gjort med disse utfordringer i undervisningen. Jeg har valgt derfor som hovedproblemstilling:
Hva oppfatter lærere som sentrale utfordringer i undervisningen i orgelimprovisasjon? Hva sier lærerne om tilretteleggingen av undervisningen i forhold til disse utfordringer? Å arbeide for å nå målene som er satt opp i studieplanen, oppfatter jeg som en sentral utfordring i undervisningen. Målene er slik at utfordringen gjelder læringsprosesser: Å tilegne seg innsikt i klassiske formtyper; og kreativitetsutvikling: Å utvikle evnen til musikalsk fantasi og kreativitet og å utvikle et personlig musikalsk språk.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk