Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReithaug, Audun
dc.date.accessioned2012-04-25T12:55:00Z
dc.date.available2012-04-25T12:55:00Z
dc.date.issued2012-04-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172522
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikkno_NO
dc.description.abstractHva er jazzbassundervisning? Det kan virke som et enkelt spørsmål. Allikevel finnes det ikke noe entydig svar på det. De fleste som har hatt eller gitt denne type hovedinstrumentundervisning har nok en klar formening om hva den inneholder og hvordan den foregår utfra hvordan de selv ble undervist og/eller selv underviser. Slik kan praksisen videreføres uten refleksjon over fagets innhold eller fagets standarder og verdier. For å åpne for en slik refleksjon vil jeg foreta en diskursanalyse av tre læreres jazzbassundervisning på høyere musikkutdanningsinstitusjoner i Norge Hvorfor er det viktig? De høyere musikkutdanningsinstitusjonene i Norge har jo bedrevet denne praksisen i mange år allerede og fostret mang en habil bassist som har satt sitt preg på det rytmiske musikklivet de siste tiårene, et musikkliv som av enkelte omtales som mer mangfoldig, suksessfullt og vellykket en noensinne. Som student har jeg gjennom mine åtte år med høyere musikkutdanning mottatt hovedinstrumentundervisning i jazzbass på tre forskjellige utdanningsinstitusjoner og hos fem forskjellige hovedinstrumentlærere, i tillegg til å hatt enkelttimer med flere andre. For å få en dypere og bredere forståelse av hvordan jazzbassundervisningen praktiseres, og hvorfor den praktiseres på en slik måte ville jeg gjøre en systematisk studie av praksisen hos tre basslærer. Ved å belyse temaet gjennom observasjon av undervisning og dybdeintervju med basslærere i høyere musikkutdanning ønsket jeg å ”få øye på”hvordan lærerne tenker om undervisningen og hvorfor de tenker på den måten. For å få øye på dette og sette det i en vitenskapelig kontekst bruker jeg diskursanalyse. Ved hjelp av diskursanalysen vil jeg se hva som utgjør undervisningsfaget hovedinstrument jazzbass på høyere musikkutdanning, det vil si hvordan faget konstitueres.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk
dc.subjectjazzbassno_NO
dc.subjectkontrabassno_NO
dc.subjectjazzbassundervisningno_NO
dc.subjecthøyere musikkutdanningno_NO
dc.titleHva er jazzbassundervisning? : en diskursanalyse av undervisningspraksiser på jazzbass i høyere musikkutdanningno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114no_NO
dc.source.pagenumber104 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel