Neoklassisisme og modernisme i norsk etterkrigsmusikk _ en fordypning i verk av Edvard Fliflet Bræin og Egil Hovland
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172528Utgivelsesdato
2012-12-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse norsk klassisk musikk. I Norge var 1950–60-årene viktige år for utviklingen i norsk musikkliv, selv om mye av den musikken som da ble skapt, er glemt og i liten grad blir fremført i dag. Oppgaven vil ta utgangspunkt i begrepene neoklassisisme og modernisme. Videre vil oppgavens fordypning være analyser av verk av Edvard Fliflet Bræin og Egil Hovland. Jeg ønsker å se på verkene som selvstendige kunstverk, på samme tid som musikken vil plasseres i en historisk kontekst. Gjennom å belyse komponistenes komposisjonsteknikk og estetiske holdninger i de utvalgte verkene, er det et ønske at oppgaven vil bidra til økt innsikt i norsk musikkhistorisk utvikling. Det er hensiktsmessig å dele skillene i forskjellige nivåer: komposisjonsteknikk, estetikk og ideologi. I oppgaven har de komposisjonstekniske elementene fått stor plass gjennom analysene. Videre er disse oppsummert og drøftet i forhold til begrepene neoklassisisme og modernisme. De estetiske og ideologiske posisjonene viser seg gjennom den historiske gjennomgangen, og i drøfting av verkenes resepsjon og plassering i norsk musikkhistorie.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori