Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrøm, Irene Trønnes
dc.date.accessioned2012-10-16T11:37:35Z
dc.date.available2012-10-16T11:37:35Z
dc.date.issued2012-10-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172540
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikkno_NO
dc.description.abstractDe skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å se på hvilken rolle musikk kan ha i livet, og hvilken rolle musikkopplæring på fritiden kan ha i arbeidet med å styrke ungdomsskoleelever med ulik etnisk bakgrunn sitt musikalske agentskap. Musikalsk agentskap handler om individets evne til å engasjere seg aktivt og ta selvstendige grep i sitt eget forhold til musikk innenfor de rammene som samfunnet og kulturen setter. ”Are you with us?” er et skandinavisk samarbeidsprosjekt som ønsker å skape interkulturelle møter mellom barn og unge. Prosjektet tar utgangspunkt i ungdommens musikkultur. Gjennom å skrive, spille inn og framføre musikk, jobber ungdommene med å lage en musikalsk visjon om ”det nye Skandinavia”. Denne studien undersøker på hvilke måter deltakerne i AYWU viser seg som musikalske agenter, og hvordan prosjektet AYWU kan bidra til inkludering. Videre ønsker jeg å belyse hvordan deltakelsen i AYWU kan bidra til musikalsk læring og personlig utvikling. Siden formålet er å undersøke elevenes erfaringer og opplevelser med tilbudet, var det naturlig å velge kvalitativt forskningsintervju som metode. Funnene i undersøkelsen viste at deltakerne hadde et bevisst forhold til musikkens betydning for blant annet beskyttelse og selvregulering. Deltakerne opplevde også at deltakelsen i AYWU gav dem større selvtillit, både på det musikalske og det personlige planet. Svarene viste at de hadde stor tro på AYWU’s betydning for inkludering. De trakk også forbindelser til et håp om å skape en bedre verden. Gjennom dette arbeidet håper jeg å bidra til større bevissthet rundt musikkens og musikkopplæringens betydning for utviklingen av et sterkt musikalsk agentskap hos ungdom med ulik etnisk bakgrunn. Jeg håper også at musikklærere kan få idéer til å utvikle nye arbeidsformer som bygger på AYWU’s prosessorienterte fremgangsmåter.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012
dc.subjectmultikulturell musikkopplæringno_NO
dc.subjectmusikalsk agentskapno_NO
dc.subjectmusikalsk og utenommusikalsk læringsutbytteno_NO
dc.subjectflerkulturell musikkopplæringno_NO
dc.titleDeltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunnno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114no_NO
dc.source.pagenumber111 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel