Klassisk sangpedagog vs. rytmisk repertoar : en undersøkelse av sangundervisning i videregående skole
Abstract
Sjangerproblematikk er et spennende og relevant tema i en tid der det kreves at sangpedagoger har kompetanse på stadig flere ulike typer musikk. Som sangpedagog i kulturskole, videregående skole og høgskole møter jeg daglig problemstillingen om repertoarvalg i min undervisning. Selv om jeg er utdannet klassisk sanger, bruker jeg mye (og kanskje mer) rytmisk repertoar til mine sangelever. Den prosessen jeg selv har vært igjennom som sangpedagog har gitt meg mange spørsmål: Stemmer min opplevelse av dreiningen fra ensidig klassisk repertoar til et bredere repertoar med virkeligheten? Hvordan opplever andre klassisk utdannede sanglærere en slik endring, og hvordan påvirker det deres undervisningshverdag? Hvilke krav står sanglærerne overfor, og hvordan blir de rustet til å løse disse oppgavene gjennom sin utdanning? Hvordan forholder andre klassiske sangpedagoger seg til rytmisk repertoar i undervisningen? Temaet for oppgaven er repertoarvalg i videregående skole med særlig fokus på problematikken rundt fordelingen mellom klassisk og rytmisk repertoar, og klassiske sanglærernes arbeid med rytmisk repertoar. Problemstillingen er todelt: P1 Hvordan er fordelingen av sjangere i sangundervisningen i videregående skole i dag? P2 Hvordan forholder klassisk utdannede sanglærere seg til det å undervise i rytmisk repertoar? I undersøkelsen av P2 belyses sanglærernes holdninger til rytmisk repertoar, deres innstilling til å bruke rytmisk repertoar i sangundervisningen og deres praktiske erfaringer med bruk av rytmisk repertoar i sangundervisningen. Oppgavens problematikk er spesielt interessant for sangpedagoger i videregående skole, avdelingsledere/ fagkoordinatorer for musikk i videregående skole, sangstudenter som muligvis skal jobbe der og lærere i vokaldidaktikk på høyere musikkutdanningsinstitusjoner.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk