Blar i NMH-publikasjoner på tittel
Viser treff 106-121 av 121
-
Teaching about practising
(NMH-publikasjoner;2015:5, Non-fiction monograph, 2015)Practising is essential to performance students, and as a part of their education, they must be taught how to practice with quality. This report shows some of the results from the project “Teaching of Practising”, a project ... -
Tempo fluctuations in the performance of Joseph Haydn´s Keyboard Sonata in F major, Hob. XVI:29
(NMH-publikasjoner;2005: 2, Doctoral thesis, 2006)We know from eighteenth-century sources on performance practice that tempo fluctuations in the shape of agogic rubato, contrametric rubato and sectional changes of tempo were used extensively by performers in the late ... -
Tempo fluctuations in the performance of Joseph Haydn´s Keyboard Sonata in F major, Hob. XVI:29
(NMH-publikasjoner;2005: 2, Doctoral thesis, 2006)We know from eighteenth-century sources on performance practice that tempo fluctuations in the shape of agogic rubato, contrametric rubato and sectional changes of tempo were used extensively by performers in the late ... -
The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen
(Doctoral thesis, 2019)Abstract - (for the interactive PDF 2019). The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen. Since World War ... -
To hus på 34 år. Norges musikkhøgskoles nye bygg 1973–2007
(NMH-publikasjoner;2023:5, Book, 2023)Denne boka dokumenterer det store arbeidet som ble lagt ned for at Norges musikkhøgskole (NMH) skulle få et eget og egnet bygg. Byggesaken hadde høy prioritet fra åpningen av institusjonen i 1973, men det skulle ta lang ... -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Undervisning i øving. Rapport 1 fra prosjekt ved Norges musikkhøgskole
(NMH-publikasjoner;2015:5, Non-fiction monograph, 2015)Øving er en vesentlig aktivitet for utøvende studenter, og som en del av utdanningen skal de veiledes om hvordan de kan øve med kvalitet. I denne rapporten vises noen resultater av prosjektet Undervisning i øving, et ... -
Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Book; Peer reviewed, 2017-12)Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver (Educational Research in Music: Perspectives from didaktik, sociology and philosophy) er første volum i en ny skriftserie fra Senter for ... -
Verden inn i musikkutdanningene. Utfordringer, ansvar og muligheter
(NMH-publikasjoner;2021:2, Book; Peer reviewed, 2021)Hva innebærer «aktiv dialog med omverdenen» i høyere musikkutdanning? Og hva skjer når «verden», gjennom slik dialog, slipper inn i musikkutdanningene? I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlin ... -
Vurdering i musikkfag. En deskriptiv, analytisk studie av musikklæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2014:1, Doctoral thesis, 2014)Abstract - English: In Norway, as in the rest of the Scandinavian countries, we have experienced an increased emphasis on student assessment in all levels of schooling since the beginning of the 21th century. International ... -
Å lære i kor : Belcanto som praksisfellesskap
(NMH-publikasjoner, Doctoral thesis, 2009)Singing in general, and more specifically choir singing, is popular in today’s culture. In Norway more than 200 000 people sing in amateur choirs, which is the field of interest for the present dissertation. A case study ... -
Å lære i kor : Belcanto som praksisfellesskap
(NMH-publikasjoner, Doctoral thesis, 2009)Singing in general, and more specifically choir singing, is popular in today’s culture. In Norway more than 200 000 people sing in amateur choirs, which is the field of interest for the present dissertation. A case study ... -
Å lære sammen. Forsøk med gruppeundervisning som supplement til individuell hovedinstrumentundervisning
(NMH-publikasjoner;2015:10, Research report, 2016)Hovedinstrumentundervisningen foregår som regel en-til-en i høyere musikkutdanning. I denne rapporten presenteres resultatene av forsøk seks lærere ved Norges musikkhøgskole har gjort med å undervise hovedinstrument i ... -
Å øve på improvisasjon. Ein kvalitatitv studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse
(NMH-publikasjoner;2013:8, Doctoral thesis, 2013)The thesis To practise improvisation. A qualitative study of practising practices among jazz students, with a particular focus on the development of improvisation competence is aimed at illuminating the motives, goals, ... -
Å øve på improvisasjon. Ein kvalitatitv studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse
(NMH-publikasjoner;2013:8, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)The thesis To practise improvisation. A qualitative study of practising practices among jazz students, with a particular focus on the development of improvisation competence is aimed at illuminating the motives, goals, ...