Show simple item record

dc.contributor.editorRuud, Even
dc.date.accessioned2011-01-28T15:12:08Z
dc.date.available2011-01-28T15:12:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7853-060-3
dc.identifier.issn0333-3760
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172682
dc.descriptionInnhold: Forord / Unni Tanum Johns. - Helsebegrepet - selvet og cellen / Edvin Schei. - Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk Helsevern / Hans Petter Solli. - Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge / Mette Kleive. - Ungdom, samspel og komponering / Gunn Karoline Fugle. - Musikkterapi som gruppetilbud for ungdom / Ingvild Stene. - Musikkterapi innenfor en familieterapeutisk ramme / Trine Torbergsen. - (Mobil) musikk som mestringsstrategi / Marie Strand Skånland. - Daglig musikklytting / Grete Skarpeid. - ”Tufsa danser” – om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer / Ingeborg Lunde Vestad. - Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid / Viggo Krüger. - Håp og anerkjennelse. Om et musikkprosjekt blant ungdommer i en palestinsk flyktningleir / Vegar Storsve, Inger Anne Westby og Even Ruuden_US
dc.description.abstractDenne boken er den første norske antologien som omhandler feltet musikk og psykisk helsevern. Hvert av kapitlene representerer et stykke pionerarbeid innen musikkterapien, og viser samtidig at det har skjedd en stor utvikling innen faget, først og fremst i forhold til kunnskap om hvordan og hvorfor musikk kan hjelpe barn og unge som har psykiske vansker. Hvordan en forstår musikkens rolle i psykisk helsevern henger nøye sammen med det synet en har på psykisk helse. Det første kapitlet drøfter i tråd med dette en forståelse av helsebegrepet. De ti andre kapitlene i antologien omhandler forskjellige former for bruk av musikk for å skape endring i livet til barn og unge med en lang rekke psykiske reaksjoner på belastninger og traumer. Både valg av tilnærming og diskusjon av de ulike musikkterapeutiske prosessene er i stor grad forankret i kunnskap om forhold som påvirker utvikling av psykisk lidelse og helse hos barn og unge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2009:5
dc.relation.ispartofseriesSkriftserie fra Senter for musikk og helse;2
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectpsykisk helsevernen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.titleMusikk i psykisk helsearbeid med barn og ungeen_US
dc.typeBooken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiMusic therapy: 113en_US
dc.source.pagenumber205en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record