Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkovdahl, Jonas Frøystadvåg
dc.date.accessioned2014-09-29T13:25:30Z
dc.date.available2014-09-29T13:25:30Z
dc.date.issued2014-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/222180
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractDe siste tiårene har band som læringsarena gjort sitt inntog i norsk musikkutdanning, hvor det i økende grad har blitt lagt vekt på andre musikalske tradisjoner enn den vestlige kunstmusikken. Dette har igjen bidratt til at man kan snakke om band, og gjennom intensjonaliteten utdanningsinstitusjonen tilbyr, bandopplæring som et fenomen i norsk musikkopplæring. Fokuset i denne didaktiske oppgaven er rettet inn mot hvordan elevene opplever slike læringssituasjoner på det studieforberedende utdanningsprogrammet Musikk-­‐ dans-­‐drama i den videregående opplæringen (K06). For å kunne svare på hovedproblemstillingen Hvordan opplever elever i videregående opplæring (MDD) bandensemble som samspillvariant i undervisningsfaget Kor og samspill? er det etablert to underproblemstillinger: 1. Er det samsvar mellom fagplanens intensjoner og elevenes erfaringer? 2. Hva slags holdninger har elevene til bandensemble-­‐undervisningen? Med utgangspunkt i en fagplananalyse og med en teoretisk forankring i sosiokulturell læring opp mot bandundervisning, er det hentet inn opplysninger til prosjektet gjennom å foreta en standardisert spørreundersøkelse. Informantutvalget består av 116 tredjeårs elever fordelt på åtte ulike MDD-­‐linjer i Østlandsområdet. Resultatene viser at det er positivt samsvar mellom fagplanens intensjoner og elevens erfaringer på mange av hovedområdene i fagplanen. Hovedandelen av elevene opplever videre bandensemble-­‐undervisningen som svært viktig og svært nyttig i sin utdanning og ønsker mer undervisningstid i faget. Ved nærmere ettersyn kan det virke som om samarbeidslæringsformen på mange av skolene fører til at bandensemble-­‐ undervisningen fremstår som et noe mindre målrettet undervisningsfag, hvor enkelte elev-­‐ og musikergrupper også føler seg neglisjert gjennom en slik undervisningsform. Det kan derfor stilles spørsmål ved om fagplanens intensjoner knyttet til utvikling av en kritisk musikalitet, og utvikling av en ferdighets-­‐ og fortrolighetskunnskap innenfor ulike sjangre/stilarter til en viss grad forsvinner gjennom lærerens undervisning og den iverksatte læreplanen. Resultatene indikerer videre at elevene ønsker en mer målrettet pedagogisk ramme i bandensemble-­‐undervisningen, som i større grad ivaretar lærer-­‐elev forholdet gjennom en demokratisk tilnærming til undervisningen. Emneord: musikkutdanning, musikkdidaktikk, bandensemble, kor og samspill, bandopplæring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2014
dc.subjectmusikkutdanningnb_NO
dc.subjectmusikkdidaktikknb_NO
dc.subjectbandensemblenb_NO
dc.subjectkor og samspillnb_NO
dc.subjectbandopplæringnb_NO
dc.titleBandopplæring – i praksis : en studie av elevenes holdninger til og erfaringer fra bandensemble-­‐undervisningen på MDD-­‐linjanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber135 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel