Gruppeundervisning i instrumentalopplæringen på høyskolenivå
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/225270Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NMH-publikasjoner [121]
Sammendrag
Instrumentalundervisning i høyere musikkutdanning har tradisjonelt vært organisert som individuell undervisning i en mesterlærertradisjon der studenten stiller spørsmålene og læreren har svaret. Gruppeundervisning som en fast del av hovedinstrumentopplæringen med større grad av meningsutveksling mellom studenter og lærere, er i liten grad prøvet ut i høyere musikkutdanning. -
Denne rapporten gir en beskrivelse av et prosjekt blant hovedinstrumentlærere ved Norges musikkhøgskole der kombinasjonen individuell undervisning og smågruppeundervisning på ukentlig basis, ble prøvet ut som en fast del av organiseringen av hovedinstrumentopplæringen. Prosjektet ble gjennomført med lærere og studenter på horn, klaver, sang og klarinett. I tillegg hadde flere strykerlærere innspill til gruppeundervisningsformen. -
Målet med prosjektet var å vurdere om en variert organisering av hovedinstrumentundervisningen der studentene tillegges ulike typer ansvar, kan påvirke studentenes opplevelse av egen faglig utvikling. -
Erfaringene fra prosjektet er beskrevet i denne rapporten, etter observasjon av gruppetimer og individuelle timer og intervjuer med lærere og studenter.