Identity and integration. A study into the role of cultural identity in the process of integration and the important role music therapy can play in strenghening identity and aiding integration
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/226424Utgivelsesdato
2014-11-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
- - - - Abstract - - - -
The theme of this study is cultural identity used as a resource in integration. This thesis researches how immigrant children understand and use their cultural identity, particularly musical identity when integrating themselves into the Norwegian school system and Norwegian society. It is based upon qualitative interviews of five immigrant children from a “mottaksklasse” (reception class for immigrants) who have taken part in a music therapy project. The study focuses on the resources contained within identity and how music therapy can recognise and develop these resources to be used in integration. It has a foundation in the theories of resource orientated music therapy and music and identity. This thesis argues the benefits of increased awareness of identity for music therapists and immigrants alike. It argues for an age related approach to the use of identity in integration. It also discusses the importance of hybridisation, body consciousness and spontaneity in identity and the consequences of these elements in the process of integration. Resource and value are also examined in this thesis from a social perspective. The thesis argues the benefits of music therapy for immigrants and how music therapy can strengthen identity and increase identity awareness amongst immigrants so that they are better placed to translate their cultural resources and use them in the process of integration.
- - - - Sammendrag - - - -
Temaet for studien er kulturell identitet som en ressurs i integrering. Oppgaven forsker på og utforsker hvordan immigranter forstår og bruker sin kulturell identitet, spesielt musikalsk identitet når de integrerer seg i det norske skole systemet og samfunnet. Studien er basert på kvalitative intervjuer på fem barn fra en mottaksklasse som har deltatt i et musikkterapi prosjekt. Studien fokuserer på ressurser som finnes i identitet og hvordan musikkterapeutisk arbeid kan anerkjenne og utvikle disse ressursene for bruk i integreringsprossesen. Oppgaven har et fundament i teori om ressurs orientert musikkterapi og musikk og identiet. Oppgaven argumenterer fordelene av økt bevisstgjøring av identitet blant både klienter og terapeuter. Den argumenterer for en alders relatert tilnærming på bruk av identitet i integreringsarbeid. I oppgaven diskuteres viktigheten av hybridisation, kroppsbevisthet og spontanitet i identiet og konsekvensene av disse elementene i integreringsprosessen. Betydning av ressurs og verdi er utforsket fra et sosialt perspektiv. Oppgaven argumenterer fordelene av musikkterapeutisk arbeid med immigranter og hvordan musikkterapi kan styrke identitet og øke bevisstgjøring på identitet blant immigranter slik at identitet kan brukes i integreringsprosessen.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Music teacher identity and professionalism
Holgersen, Sven-Erik (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)In Scandinavia, parts of Europe, and North America it has become increasingly common for BAs from various areas (e.g. music teachers) to attend a MA programme in order to acquire research skills – and then apply these ... -
Performing Norwegian American. The construction of identity through performances of bygdedans and Norwegian-American old-time music in the Upper Midwest, 1900–1970
Ellestad, Laura (NMH-publikasjoner;2023:3, Doctoral thesis, 2023)Abstract - This comparative study examines the music culture of the Norwegian-American communities in five states of the American Upper Midwest (Iowa, Minnesota, North Dakota, South Dakota, and Wisconsin) between 1900 ... -
«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
Stensheim, Marte (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ...