Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMortvedt, Sofie
dc.date.accessioned2016-02-15T15:18:12Z
dc.date.available2016-02-15T15:18:12Z
dc.date.issued2016-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379135
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSummary. - This master’s thesis explores the working method of music sharing in the music project Ethno. The theme is music sharing in music therapy with multicultural groups. A focus group and five individual participants form the informant foundation of this study. With a qualitative research design through semi-structured interviews and a focus group interview, the focus of the study is to give an account of the informants' experience of music sharing in Ethno. The results and findings of the study can be summarized in four main categories: Experience of tradition, experience of acceptance, experience of mastery and experience of freedom. These categories are discussed in relation to music therapy theory. Music therapy fields that will be discussed are humanistic music therapy, community music therapy and multicultural music therapy. Themes that are prominent in the findings and discussion are music sharing, relation, recognition, groups and experience of empowerment within a multicultural context. Keywords: music therapy, multicultural groups, groups, music sharing, freedom, traditional music, Ethno, experience, mastery, recognition, resource orientednb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Denne studien utforsker arbeidsformen musikkdeling fra musikkprosjektet Ethno. Temaet er musikkdeling i musikkterapi med flerkulturelle brukergrupper. En fokusgruppe og fem enkeltdeltakere danner informantgrunnlaget i oppgaven. Med et kvalitativt forskningsdesign gjennom semistrukturert forskningsintervju og fokusgruppeintervju er fokus for studien å redegjøre for informantenes opplevelse av arbeidsformen musikkdeling på Ethno. Resultatet og funnene i studien kan oppsummeres i fire hovedkategorier: Opplevelse av tradisjon, opplevelse av aksept, opplevelse av mestring og opplevelse av frihet. Disse kategoriene drøftes opp mot musikkterapeutisk teori. Sentrale musikkterapeutiske felt som drøftes er humanistisk musikkterapi, samfunnsmusikkterapi og flerkulturell musikkterapi. Temaer som er fremtredende i funn og drøfting er musikkdeling, relasjon, anerkjennelse, grupper og opplevelse av empowerment innenfor en flerkulturell kontekst. Emneord: musikkterapi, flerkulturelle brukergrupper, grupper, musikkdeling, frihet, tradisjonsmusikk, Ethno, opplevelse, mestring, anerkjennelse, ressursorientertnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015
dc.subjectressursorientert musikkterapinb_NO
dc.subjectflerkulturelle brukergruppernb_NO
dc.subjectmusikkdelingnb_NO
dc.subjectmusikkprosjektet Ethnonb_NO
dc.subjecttradisjonsmusikknb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectresource oriented music therapynb_NO
dc.subjectmusic sharingnb_NO
dc.subjecttraditional musicnb_NO
dc.subjectmulticultural groupsnb_NO
dc.titleHjarta kjenner sin eigen slaatt. En kvalitativ studie av deltakeres opplevelse av musikkdeling fra ungdomsprosjektet Ethnonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumbervii, 75 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel