Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaden, Tora Söderström
dc.date.accessioned2016-02-18T14:30:54Z
dc.date.available2016-02-18T14:30:54Z
dc.date.issued2016-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379588
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting var å få kunnskap om hva musikkterapi kan tilby målgruppa, og videre å utforske hvordan et tilbud kan gjennomføres i helsestasjonens rammer med et helsefremmende fokus. Studien har et kvalitativt, eksplorativt forskningsdesign. Over en tomånedersperiode deltok mødrene på seks ukentlige musikkterapi-samlinger, etterfulgt av ett individuelt intervju. Innholdet i samlingene besto av enkle musikkaktiviteter med hovedvekt på sang, stemmebruk, berøring og bevegelse. I tillegg kom samtale og refleksjon om innholdet i samlingene, tidlige musikalske minner, samt mødrenes erfaringer av å bruke musikk i de daglige rutinene med barnet. Resultatene viser at mødrene opplevde gevinster av deltakelse i musikkterapigruppa på fire områder: personlige, dyadiske og sosiale gevinster, samt overføringsgevinst til hverdagslivet utenfor musikkterapigruppa. I diskusjonen utforskes temaer som mødrenes erfaring av å oppdage barnet sitt som unikt, sosialt og ressurssterkt, og av å bedre bli kjent, og tryggere på seg selv som mor. Et musikkterapeutisk gruppetilbud i rammene av helsestasjonen har vist betydelig potensiale for å støtte mor-barn samspill og trygge mødrene i sin nye rolle. Her ligger en helsegevinst som bør utforskes ytterligere. - - Emneord: Musikkterapi, førstegangsmødre, spedbarn, helsefremmende arbeid, tilknytning, samspill, kommunikativ musikalitet, helsemusisering, mentalisering, foreldrementalisering, moderskapskonstellasjonen, identitetnb_NO
dc.description.abstractSummary - - This master thesis explores the experience of nine first time mothers in their participation in a music therapy group at their local community health care centre together with their young infants. The mothers and infants were a non-clinical group. The main goal of the study was to gain knowledge about what music therapy can offer this population, and to explore how a music therapy group could be carried out at community health care centres. The study is designed as an explorative, qualitative interview based study. The mothers first participated in six weekly group sessions for the duration of 2 months. The content of the sessions was simple music activities, mainly focusing on song, touch and movement. In addition to this it was continuously talked and reflected upon the activities within the group, the mothers' early memories of music, and how they currently were using music in their daily routines with their child. Afterwards, they each completed one individual interview. Results show that the mothers experienced outcomes in four different areas: personal, dyadic, social and transferable outcomes. In the discussion topics from the results are explored such as the mothers' experience of discovering their child as a unique, social and resourceful being, and the mothers discovering themselves as mothers and gaining confidence in motherhood. Music therapy groups offered at the community health care centre has a shown potential to support mother-infant interaction and attachment, and to support and empower first time mothers in their new role. The health outcomes of this should be explored in further research. - - Keywords: Music therapy, first-time mothers, infant, health promotion, attachment, mother-infantinteraction, communicative musicality, health musicking, mentalization, parental reflective functioning, motherhood constellation, identitynb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectførstegangsmødrenb_NO
dc.subjectspedbarnnb_NO
dc.subjecthelsefremmende arbeidnb_NO
dc.subjecttilknytningnb_NO
dc.subjectsamspillnb_NO
dc.subjectkommunikativ musikalitetnb_NO
dc.subjecthelsemusiseringnb_NO
dc.subjectmentaliseringnb_NO
dc.subjectforeldrementaliseringnb_NO
dc.subjectmoderskapskonstellasjonennb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectmusic therapynb_NO
dc.subjectfirst-time mothersnb_NO
dc.subjectinfantsnb_NO
dc.subjecthealth promotionnb_NO
dc.subjectattachmentnb_NO
dc.subjectmother-infantinteractionnb_NO
dc.subjectcommunicative musicalitynb_NO
dc.subjecthealth musickingnb_NO
dc.subjectmentalizationnb_NO
dc.subjectparental reflective functioningnb_NO
dc.subjectmotherhood constellationnb_NO
dc.subjectidentitynb_NO
dc.titleSamspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sinenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumberviii, 85 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel