Show simple item record

dc.contributor.authorSandvik, Siv-Maren
dc.date.accessioned2016-09-27T08:53:03Z
dc.date.available2016-09-27T08:53:03Z
dc.date.issued2016-09-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410900
dc.description.abstractSammendrag Dette forskingsprosjektet beskriver et musikktilbud gjennomført i et musikkterapeutisk perspektiv med yngre personer med demens. Problemstillingen er: ”Hvordan kan jeg som musikkterapistudent utvikle et musikktilbud som kan fremme livskvalitet hos yngre personer med demens?”. Resultatene og funnene i studiet kan oppsummeres i fire kjernekategorier: Identitet, mestring, emosjoner og relasjon. Det fokuseres på sitater og deltagende observasjon fra to informanter. Etableringen og gjennomføringen av musikktilbudet er også beskrevet i oppgaven, og det fokuseres på informantenes opplevelser av musikktilbudet. Forskningsdesignet er kvalitativt og metodene som ble brukt er deltagende observasjon, loggnotater og lydopptak. Studien er en casestudie og studien bruker en hermeneutiskfenomenologisk inspirert analyseprosedyre. Funnene og den teoretiske drøftingen i studien konkluderer med at jeg som musikkterapistudent kan utvikle et musikktilbud som kan fremme livskvalitet hos yngre personer med demens.nb_NO
dc.description.abstractSummary: This research project suggests a music program from a music therapeutic perspective with young people with dementia. The thesis says: "How can I as a student in music therapy develop and offer a music program that may promote the quality of life for young people with dementia? ". The results and findings of the study can be summarized in four core categories: Identity, mastery, emotions and relationships. It focuses on quotes from the informants. The process of establishing the music project is also described. The research design is qualitative and the methods used are participatory observation, log notes and audio recordings. The study is a case study and it uses a hermeneutic-phenomenological inspired analysis procedure. The findings and the theoretical discussion of the study concludes that I, as a music therapy student, indeed can create a music program that may promote the quality of life for young people with dementia.nb_NO
dc.description.sponsorshipNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016
dc.subjectyngre dementenb_NO
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectmusikktilbudnb_NO
dc.subjectlivskvalitetnb_NO
dc.titleDemens i ung kropp. Et forskningsprosjekt med yngre personer med demensnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumbervii, 63, 10 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [284]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record