dc.contributor.author | Sandvik, Siv-Maren | |
dc.date.accessioned | 2016-09-27T08:53:03Z | |
dc.date.available | 2016-09-27T08:53:03Z | |
dc.date.issued | 2016-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2410900 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Dette forskingsprosjektet beskriver et musikktilbud gjennomført i et musikkterapeutisk perspektiv med yngre personer med demens. Problemstillingen er: ”Hvordan kan jeg som musikkterapistudent utvikle et musikktilbud som kan fremme livskvalitet hos yngre personer med demens?”. Resultatene og funnene i studiet kan oppsummeres i fire kjernekategorier: Identitet, mestring, emosjoner og relasjon. Det fokuseres på sitater og deltagende observasjon fra to informanter. Etableringen og gjennomføringen av musikktilbudet er også beskrevet i oppgaven, og det fokuseres på informantenes opplevelser av musikktilbudet. Forskningsdesignet er kvalitativt og metodene som ble brukt er deltagende observasjon, loggnotater og lydopptak. Studien er en casestudie og studien bruker en hermeneutiskfenomenologisk inspirert analyseprosedyre. Funnene og den teoretiske drøftingen i studien konkluderer med at jeg som musikkterapistudent kan utvikle et musikktilbud som kan fremme livskvalitet hos yngre personer med demens. | nb_NO |
dc.description.abstract | Summary:
This research project suggests a music program from a music therapeutic perspective with young people with dementia. The thesis says: "How can I as a student in music therapy develop and offer a music program that may promote the quality of life for young people with dementia? ". The results and findings of the study can be summarized in four core categories: Identity, mastery, emotions and relationships. It focuses on quotes from the informants. The process of establishing the music project is also described. The research design is qualitative and the methods used are participatory observation, log notes and audio recordings. The study is a case study and it uses a hermeneutic-phenomenological inspired analysis procedure. The findings and the theoretical discussion of the study concludes that I, as a music therapy student, indeed can create a music program that may promote the quality of life for young people with dementia. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016 | |
dc.subject | yngre demente | nb_NO |
dc.subject | musikkterapi | nb_NO |
dc.subject | musikktilbud | nb_NO |
dc.subject | livskvalitet | nb_NO |
dc.title | Demens i ung kropp. Et forskningsprosjekt med yngre personer med demens | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | vii, 63, 10 s. | nb_NO |