Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBredeveien, Ida Rønshaugen
dc.date.accessioned2016-09-27T12:15:50Z
dc.date.available2016-09-27T12:15:50Z
dc.date.issued2016-09-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410943
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Temaet for denne oppgaven er mental trening innenfor øving på jazzsaksofon. Min problemstilling er Hvordan bruker profesjonelle jazzsaksofonister mental trening i øving på instrumentet? Og underproblemstillingen er: I hvilke situasjoner opplever profesjonelle jazzsaksofonister at de har mest utbytte av å bruke mental trening? Jeg har valgt å gjennomføre en kvalitativ caseundersøkelse der det særegne ved hver musikers forståelse av fenomenet mental trening løftes frem. Dette er en instrumentell casestudie hvor fenomenet mental trening settes i fokus. Jeg har intervjuet seks jazzsaksofonister som alle bruker mental trening i sin øving på instrumentet. Denne mentale treningen varierer fra informant til informant og er derfor grunnlaget for å skrive denne masteroppgaven. Teorien presenterer jeg i kapittel 2, og den er delt inn i tre deler; selvregulert læring, mental trening i idrett og mental trening i musikk. Grunnen til at jeg har fokusert på mental trening i idrett er fordi det er og har vært svært utbredt for idrettsutøvere og benytte seg av mental trening. Den mentale treningen sammen med den fysiske treningen er derfor det beste utgangspunkt til å nå målene de har satt seg. Idrettsutøvere har ofte hatt tydeligere planer og mål i den mentale treningen enn musikere har og har hatt. I kapittel 4 presenterer jeg de resultatene jeg har funnet gjennom masterarbeidet. Mine hovedresultater var at den teknikken innenfor mental trening som ble mest brukt av jazzsaksofonistene var visualisering, både på instrumentet og ved å skulle forberede seg mentalt til en konsert. I kapittel 5 diskuterer jeg likheter og ulikheter mellom jazzsaksofonistene og den teorien jeg har fokusert på. De største likhetene mellom empirien og teorien er nok bruken av visualisering og meditasjon. I kapittel 6 finnes oppsummering og konklusjon for masteroppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016
dc.subjectmental øvingnb_NO
dc.subjectjazzsaksofonisternb_NO
dc.subjectjazzsaksofonnb_NO
dc.subjectkvalitativ casestudienb_NO
dc.subjectvisualiseringnb_NO
dc.titleMental trening innenfor øving på jazzsaksofonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber88 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel